News   /   اروپا

چالش قانونی فیفا در قبال کارگران مهاجر در قطر

صف کارگران ساختمانی در قطر برای بازگشت به اردوگاه محل اقامت خود در دوحه، پایتخت این کشور (عکس از ای‌پی‌اِی)

براساس یک گزارش، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) احتمالاً به اتهام همدستی در قبال بدرفتاری با کارگران مهاجر در قطر پیش از برگزاری جام‎جهانی 2022 در این کشور، با حکم قضائی دادگاه سوئیس روبرو خواهد شد.

فیفا از سال 2010 میلادی و پس از انتخاب شدن کشور کوچک قطر به عنوان میزبان جام‎جهانی 2022 با انتقادات شدیدی روبرو شد. اکثر این انتقادات مربوط به بدرفتاری‌هایی بود که دولت قطر با 1.7 میلیون کارگر مهاجری صورت می‌داد که بخش عمده‌‎ای از آن‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ضروری و ورزشگاه‌های مورد نیاز برای جام‌جهانی به این کشور رفته بودند.

اما براساس گزارش روزنامۀ انگلیسیِ گاردین، فدراسیون بین‌المللی فوتبال قرار است برای نخستین بار با یک چالش قانونی درباره میزبانی قطر روبرو شود.

در این گزارش آمده است که کنفدراسیون اتحادیۀ کارگری هلند (اف‌ان‎وی) به نمایندگی از یک کارگر مهاجر بنگلادشی به نام ندیم شرف العلم، از فیفا درخواست غرامت کرده است.

وکلای اف‌ان‎وی و العلم، شامگاه یکشنبه با ارسال نامه‎ای خطاب به جیانی اینفانتینو، رئیس جدید فیفا، به وی سه هفته فرصت دادند که پیش از رفتن به دادگاه، همدستی فیفا با مقامات قطر را بپذیرد و غرامت پرداخت کند.

اگرچه مبلغ غرامتی که العلم خواسته است، برای فیفا ناچیز محسوب می‌شود، اما اگر شکایت این کارگر مثمر ثمر باشد، درها برای شکایت صدها هزار کارگر مهاجر در قطر باز می‎‏شود.

سازمان‌های مردم‎نهاد و اتحادیه‌های کارگری معتقدند که فیفا باید از نفوذ خود در کشورهای میزبان جام‌جهانی استفاده کرده و شرایط کارگرانی را که در پروژه‎های زیربناییِ مربوط به این مسابقات فعالیت می‎کنند، بهبود ببخشد.

تصویری از کارگران خارجی در محل ساخت استادیوم فوتبال الوکره در مجتمع برگزاری جام جهانی 2022 در قطر (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نظام موسوم به «کفاله» در قطر، بارها مورد انتقاد بین‎المللی قرار گرفته است و فعالان آن را نوعی برده‌داری مدرن توصیف می‎کنند. براساس نظام کفاله، کارفرمایان قطری می‌توانند از تغییر شغل کارگران یا حتی خروج آن‎ها از کشور جلوگیری کنند.  

وکلای اف‌ان‌وی در نامۀ خود به اینفانتینو، از فیفا خواسته‎اند که «به اشتباه خود در قبال اعطای میزبانی جام‌جهانی 2022 به قطر» پیش از اطمینان از رعایت حقوق‌بشر و حقوق کارگران مهاجر در این کشور اذعان کند.  

در این نامه آمده است که فیفا می‌بایست پیش از اعطای میزبانی به قطر، خواستار لغو نظام کفاله می‌شد و حقوق کارگران مهاجر را تضمین می‌کرد.

سال گذشته گاردین در گزارشی اعلام کرد در سال 2014 به طور میانگین هر دو روز یک کارگر نپالی در پروژه‌های احداث زیرساخت‌های جام‌ جهانی قطر جان خود را از دست داده است. این آمار شامل کارگران هندی، سریلانکایی و بنگلادشی نمی‌شود که در این مدت جان خود را از دست دادند.

سازمان عفو بین الملل نیز پیشتر با انتشار گزارشی  از شرایط کاری کارگران مهاجر در قطر انتقاد کرد و افزود حکومت پادشاهی این کشور با کار اجباری و شرایط سخت معیشتی، کارگران مهاجر را در پروژۀ جام جهانی استثمار کرده است.

این گروه حقوق بشر همچنین در ماه می 2015 در گزارشی دیگر اعلام کرد قطر به وعده های خود برای اصلاحات ساختار کاری مرتبط با کارگران مهاجر عمل نکرده است.

سال گذشته و در پی بالا گرفتن اتهامات مربوط به فساد مالی و رشوه‎خواری در فیفا، ده تن از مقامات فیفا بازداشت شده و سپ بلاتر، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال جهان، کمتر از یک هفته پس از منصوب شدن به ریاست فیفا برای پنجمین دوره، استعفا داد. این اتهامات در ارتباط با نحوۀ واگذاری میزبانی جام‎‏جهانی فوتبال به کشورهای آفریقای جنوبی، قطر و روسیه مطرح شد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku