ویدئوعکس: اختتامیه المپیک ریو 2016 برزیل

سی و یکمین دورۀ مسابقات المپیک در شهر ریو دو ژانیروی برزیل به کار خود پایان داد. (1 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

پرچم المپیک در آئین اختتامیۀ سی‌ویکمین دورۀ این رقابت‎ها در ریو دو ژانیروی برزیل، به صورت رسمی به فرماندار توکیو، پایتخت ژاپن تحویل داده شد.

 توماس باخ، رئیس کمیتۀ بین‌المللیِ المپیک، پرچمِ این رقابت‌ها را در ورزشگاه ماراکانای برزیل به یوریکو کویکی، فرماندار توکیو، میزبان المپیک 2020، تحویل می‌دهد. (1 شهریور 1395- عکس از رویترز)

مراسم اختتامیۀ ریو 2016 بامداد دوشنبه (1 شهریور) در میان بارش شدیدِ باران برگزار و مشعل بازی‌های المپیک خاموش شد.

حضور  شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در این رویداد ورزشی که در شمایل «سوپر ماریو»، شخصیت قدیمیِ بازی‌های رایانه‌‌ای بر روی صحنه حاضر شد، از نکات قابل توجه اختتامیه بود.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در مراسم اختتامیۀ المپیک ریو 2016 (1 شهریور 1395- عکس از رویترز)

نمایندگان کشورهای مختلف به دلیل بارندگیِ شدید با کاورهای پلاستیکی دور افتخار زدند. ورزشکارانِ کاروان ایران در این مراسم حضور نداشتند و تنها یکی از داوطلبانِ حاضر در ریو، پرچم ایران را حمل کرد. 

در این دوره از رقابت‌ها در مجموع 301 مدال طلا به ورزشکاران اهداء شد. 10 هزار و 44 ورزشکار از 205 کشور جهان و البته تیمی از پناهجویان کشورهای سودان جنوبی، سوریه، کنگو و اتیوپی در المپیک شرکت داشتند.

کاروان جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات شامل 64 ورزشکار در 14 رشتۀ ورزشی بود و این نمایندگان در نهایت با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و چهار برنز، ایران را در رتبۀ 25 جدول توزیع مدالِ ریو قرار دادند.

از جمله موفقیت‌‎های ویژۀ کاروان ایران در این دورۀ رقابت‌ها، عملکرد بهداد سلیمی در دستۀ فوق سنگین رشتۀ وزنه‌برداری بود. وی در حرکتِ یک‌ضرب رکورد جهان و المپیک را زد.

تیم وزنه‌برداری ایران نیز با کسب دو طلا در رتبۀ سوم مسابقات المپیک قرار گرفت و کشتی‌گیرانِ آزادکارِ ایران برای نخستین بار پس از 16 سال با افتخارآفرینی حسن یزدانی، موفق به کسب طلا شدند.

موفقیتِ چشمگیرِ دیگر کاروان ایران در ریو، افتخارآفرینیِ کیمیا علیزادۀ 18 ساله در رشتۀ تکواندو بود. این بانوی ایرانی با کسب مدال برنز، نخستین زنِ ایرانی است که در تاریخ المپیک مدال کسب کرده است. 

ایران پس از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان و قزاقستان در میان کشورهای آسیاییِ صاحب مدال در المپیک ریو در رتبۀ ششم قرار گرفت و در میان کشورهای خاورمیانه اول شد.

برخی از کشورهای این حوزه مانند عربستان و پاکستان هیچ موفقیتی به دست نیاوردند و امارات متحدۀ عربی نیز با کسب یک مدال برنز در انتهای فهرست کشورهای مدال‌آور قرار گرفت. 

امریکا با 46 طلا و 121 مدال در مجموع، انگلیس با 27 طلا و 67 مدال در مجموع و چین با 26 طلا و 70 مدال در مجموع رتبه‌های اول تا سوم المپیک 2016 را کسب کردند.

روسیه با 19 طلا، آلمان با 17 طلا و ژاپن با 12 مدال طلا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

برزیلِ میزبان اگرچه با کسب 7 طلا و 19 مدال در مجموع در رتبۀ 13 جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت، اما موفقیت نمایندگان این کشور در 2 ورزش فوتبال و والیبال و کسب طلا در این رشته‌های گروهی برای این کشور بسیار اهمیت داشت. 

تصاویر زیر از مراسم اختتامیۀ مسابقات ریو 2016 برگرفته از خبرگزاری رویترز است:

 

 

 

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku