News   /   مصاحبه

«مسکو طرح‌های امریکا برای براندازی بشار اسد را مختل می‌کند»

تصویری آرشیوی از یک فروند جنگنده اف-18 امریکا که از ناو هواپیمابر این کشور در دریای مدیترانه عازم ماموریتی در سوریه شده است (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفت امریکا درصدد است روسیه را از سوریه بیرون براند چرا که به مسکو به عنوان مانع بزرگی در مسیر طرح‌های خود برای سرنگونی بشار اسد، رییس جمهور سوریه می‌نگرد.

کیث پرستون، سردبیر و مدیر پایگاه اینترنتی «اتک د سیستم» (Attackthesystem.com) این سخنان را روز چهارشنبه (30 مرداد) در واکنش به تعداد فزایندۀ تلفات غیرنظامیان در به اصطلاح جنگ امریکا علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه مطرح کرد.

ارتش امریکا از زمان آغاز حملات هوایی خود علیه آنچه که مواضع داعش در داخل خاک سوریه وعراق می‌خواند در سال 2014 به کشتار چند صد غیرنظامی اعتراف کرده است. در جدیدترین حادثه که روز دوشنبه (28 تیر) روی داد در حملات هوایی امریکا به نزدیکی شهر منبج در استان حلب سوریه 20 غیرنظامی جان باختند.

پرستون در ادامه گفت: «آنچه که در این وضعیت ویژه در سوریه قابل توجه است تلفات غیرنظامیان نیست، هیچ مسألۀ منحصر به فردی در این باره وجود ندارد. با این وجود درک زمینۀ ژئوپلتیکی که این مسأله در آن در حال روی دادن است اهمیت دارد.»

وی تأکید کرد از سوی دیگر واشنگتن از روسیه خواسته است حملات هوایی خود را به مواضع گروه تروریستی جبهه النصره، از هم‌پیمانان القاعده در سوریه، متوقف کند. روسیه از سال 2014 مواضع جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی نظیر داعش را در سوریه بمباران کرده است.

بمب افکن توپولوف ارتش روسیه (تصویر آرشیوی)
بمب افکن توپولوف ارتش روسیه (تصویر آرشیوی)

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد این خواستۀ واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که امریکا تلاش‌های نظامی خود را در منطقه افزایش داده است؛ اقدامی که نشان می‌دهد مسکو و واشنگتن در درگیری‌های سوریه «اهدافی کاملاً متضاد یکدیگر» را دنبال می‌کنند.

پرستون افزود: «روسیه به دولت رییس جمهور (بشار) اسد به عنوان سنگری در مقابله با تروریسم در منطقه می‌نگرد و روس‌ها آرزوی ثبات این دولت را درسر می‌پرورانند. با این وجود امریکایی‌ها بیشتر به سرنگونی دولت سوریه به عنوان هدف اولیۀ و اصلی خود فکر می‌کنند.»

وی تأکید کرد دلیل این اقدام واشنگتن مخالفت اسد با «ورود سوریه به نظام استکباری امریکا» در خاورمیانه است که باعث شده چهرۀ سوریه به عنوان رقیب عربستان سعودی، اسرائیل و سایر دولت‌های هم‌پیمان واشنگتن به تصویر کشیده شود.

پرستون با اشاره به اینکه امریکا با حملات روسیه به برخی از گروه‌های تروریستی که به عقیده واشنگتن به طور بالقوه در راستای هدف نهایی از بین بردن اسد فعالیت می‌کنند مخالف است افزود: «امریکایی‌ها دوست ندارند روس‌ها از تحقق این موضوع (از بین بردن اسد) جلوگیری کنند.»

بیش از 5 سال ناآرامی‌های مرگبار سوریه حدود 470 هزار کشته و بیش از 1.9 میلیون زخمی بر جای گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku