News   /   ايران

واردات میعانات کره جنوبی از ایران دوبرابر می‎شود

میدان گازی پارس جنوبی (تصویر آرشیوی)

براساس یک گزارش، کره‌ جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار میعانات در آسیا در ماه جاری میلادی خرید نفت فوق سبک از ایران را دوبرابر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو منبعِ آگاه منتشر کرد و نوشت اگرچه کره جنوبی آمار جداگانه‎ای از میزان واردات میعانات به کشورش ارائه نمی‌دهد، اما به گفتۀ معامله‌گران، انتظار می‎رود محموله‌های صادر شده از ایران به این کشور در ماه ژوئن (خرداد-تیر) به 6 میلیون بشکه یعنی 200 هزار بشکه در روز برسد و این یک رکورد خواهد بود.

براساس این گزارش اگر ایران با شرکت هیوندای کمیکال برای تأمین خوراکِ واحد تفکیک‌کنندۀ جدید آن به توافق برسد، واردات میعانات از ایران به کره جنوبی در سه ماهۀ چهارم سال جاری میلادی افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات میان هیوندای کمیکال و شرکت ملی نفت ایران نوشت مذاکرات برای شرایط این توافق هم‌اکنون در جریان است.

کره جنوبی به عنوان پنجمین خریدار بزرگ نفت خام در جهان، واردات نفت خود را از ایران در چهار ماهۀ نخست سال جاری بیش از دو برابر کرده است.

پس از توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر برنامۀ هسته‌ای تهران و لغو تحریم‌های ضد ایرانی در دی ماه سال 1394، واردات نفت خامِ کره جنوبی از ایران به 248 هزار بشکه در روز رسید.

در این گزارش آمده است که ایران با استفاده از نفت‌کش‌های بین‌المللی، صادرات نفت خود را  با سرعت بیشتری نسبت به آن‌چه تحلیل‌‎گران پیش‌بینی می‌کردند، افزایش داده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند قرار است شرکت‌های نفتی «اس.کِی انرژی» و «هانوا توتال پتروکمیکالِ» کره جنوبی حداقل 6 میلیون بشکه از میعانات پارس جنوبی ایران را ماه ژوئن بخرند.

سخنگوی شرکت هانوا گفت این پالایشگاه قصد دارد در ماه ژوئن حدود 2 میلیون بشکه از میعانات ایران را به دلیل ارزان‌تر بودن آن نسبت به محصولات قطر و تمایل شرکت به متنوع بودن منابع خود، وارد کند.

براساس گزارش رویترز، هر بشکه از میعانات پارس جنوبیِ ایران در ابتدای سال جاری میلادی (حدود دی ماه 1394) پنج دلار از محصولات قطر ارزان‌تر بود، اما منابع تجاری می‌گویند این اختلاف اکنون به 2 تا سه دلار رسیده است. با این حال محصولات قطر و ایران، هر دو از نفتِ دوبی ارزان‌تر هستند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.
 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku