News   /   آسيا

دستگیری یک امریکایی به اتهام قتل زن جوان ژاپنی

پایگاه هوایی کادنا متعلق به ارتش امریکا در اوکیناوای ژاپن

یک کارگر امریکاییِ پایگاه نظامی امریکا در جزیره اوکیناوای ژاپن روز پنجشنبه به اتهام قتل یک زن 20 ساله ژاپنی دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پرونده به احتمال زیاد به احساسات ضد امریکایی پیش از سفر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به ژاپن دامن می زند.

تلویزیون دولتی اِن اچ کِی ژاپن اعلام کرد پلیس اوکیناوا اتهام این کارگر 32 ساله در پایگاه هوایی کادنا را تلاش برای معدوم یا مخفی کردن یک جسد عنوان کرده است.

اوکیناوا که در جنگ جهانی دوم صحنه نبردی خونین بوده، اکنون میزبان بخش عمده ای از نیروهای نظامی ایالات متحده در ژاپن است.

بسیاری از ساکنان اوکیناوا از حضور نظامیان امریکایی خشمگین هستند و اختصاص دادن 18 درصد از زمین‌های اوکیناوا برای پایگاه نظامی کشوری که سابقا خون هموطنانشان را ریخته، ناعادلانه می‌دانند.

تصویری از شهر هیروشیما پس از بمباران توسط امریکا

در سال 1995 نیز یک دختر 12 ساله ژاپنی از سوی 3 نظامی امریکایی در اوکیناوا مورد تجاوز قرار گرفت که به چندین تظاهرات بزرگ ضد امریکایی منجر شد.

اوباما قرار است برای شرکت در نشست گروه 7 طی چند روز آتی به ژاپن سفر کند و 7  خرداد نیز در پارک یادبود صلح هیروشیما حاضر شود.

وی اولین رئيس جمهور امریکا خواهد بود که 71 سال پس از بمباران اتمی شهر هیروشیما توسط امریکا به این شهر سفر می‌کند.

ارتش امریکا صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ (15 مرداد 1324) با بمباران اتمی هیروشیما جان دستکم ۱۴۰ هزار نفر را گرفت. بمب اتمی دیگری نیز سه روز بعد شهر ناکازاکی را هدف قرار داد که باعث کشته شدن دست‌کم 70 هزار نفر دیگر شد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم تنها حمله اتمی جهان محسوب می شود.

از راست: فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در موزه یادبود صلح هیروشیما (23 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

امریکا عذرخواهی کند

امریکا اگرچه از بابت بمباران اتمی ژاپن ابراز تاسف کرده اما هرگز در این خصوص ابراز ندامت و عذرخواهی نکرده است.

قربانیان بمباران اتمی ژاپن، روز پنجشنبه اعلام کردند که رئیس جمهور امریکا باید به خاطر بمباران هیروشیما و ناکازاکی عذرخواهی کند.

ترومی تاناکا، دبیر کل کنفدراسیون قربانیان بمباران اتمی که خود به طرز معجزه آسایی از بمباران اتمی ناکازاکی جان به در برده است گفت: «اصرار دارم که او (اوباما) برای کسانی که فوت کرده‌اند، خانواده‌های داغدیده و والدینی که فرزندان خود را از دست داده‌اند، عذرخواهی کند.»

با این حال، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‎شنبه ‌گفت سفر پیشِ‌ رویِ باراک اوباما به شهر هیروشیما را نباید به عنوان عذرخواهی بابت بمباران اتمی این شهر تلقی کرد.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا نیز اواخر فروردین ماه سال جاری به هیروشیما سفر کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku