News   /   آمريکا

ارنست: سفر اوباما به هیروشیما به معنای عذرخواهی نیست

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید سفر پیش‌ روی باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به شهر هیروشیما در ژاپن نباید به عنوان عذرخواهی بابت بمباران هسته‌ای این شهر تفسیر شود.

روز سه‎شنبه (21 اردیبهشت) در یک نشست خبری از جاش ارنست دربارۀ این موضوع سؤال شد که آیا رئیس جمهور امریکا نباید در سفر خود به ژاپن بابت بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در سال 1324 شمسی؛ در پایان جنگ جهانی دوم، از سوی ایالات متحده عذرخواهی کند؟

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت نباید سفر رئیس جمهور امریکا به هیروشیما را به منزلۀ عذرخواهی دانست بلکه باید آن‌ را بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به دنیایی بدون تسلیحات هسته‌ای تلقی کرد.

ارنست گفت: «اگر مردم (سفر اوباما را) این‌گونه تفسیر کنند (به معنای عذرخواهی)، این موضوع را اشتباه فهمیده‌اند.»

وی به خبرنگاران گفت سفر اوباما، به عنوان اولین رئیس جمهور امریکا که به هیروشیما می‌رود در راستای تحقق هدف وی برای داشتن سیاره‌ای بدون تسلیحات هسته‎ای است. 

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دروغ بی‌شرمانه

این در حالی است که استفان لندمن، یک نویسنده و مجری رادیو در شیکاگوی امریکا می‌گوید تلاش اوباما برای معرفی خود به عنوان چهره‌‎ای که مخالف بمب‌های هسته‌ای است، چیزی جز یک «دروغ بی‌شرمانه» نیست.

سیاست امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا که دارای بزرگ‌ترین زرادخانۀ هسته‌ای در جهان است، اجازۀ استفادۀ به اصطلاح «پیشگیرانه» از تسلیحات هسته‌ای را می‎دهد.

لندمن روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکۀ پرس‎ تی‌وی گفت: «این سیاست دولت (جورج دبلیو) بوش بود. سیاست امنیت ملی اوباما کپی کاربنی از همان‌چیزی است که بوش گفت.»

وی همچنین گفت: «این ایده که اوباما به هیروشیما می رود و تعهد امریکایی‌ها را به صلح و ثبات اثبات می‌‎کند، دقیقاً عکسِ سیاست ایالات متحده است.»

 

کاخ سفید پیشتر با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد این سفر «تعهد مداوم (اوباما) برای دستیابی به صلح و امنیت در جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای را برجسته می‌کند».

ارنست گفت: «رئیس جمهور قطعاً متوجه مسئولیت ویژۀ امریکا است. ایالات متحده کماکان تنها کشوری است که از تسلیحات هسته‌ای استفاده کرده است. این بدان معنی است که کشور ما مسئولیت ویژه‌ای در راهبری جهان برای از بین بردن آن‌ها (تسلیحات اتمی) دارد.»

سخنگوی کاخ سفید اقدام امریکا در حملۀ هسته‌ای به هیروشیما و ناکازاکی را اقدامی دانست که «نه تنها امریکا، بلکه جهان را از ظلم نجات داد» و گفت سفر اوباما به هیروشیما چیزی از ارزش‌های نسلی که به این هدف تحقق بخشیدند، کم نمی‌کند.

ارتش امریکا صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ (15 مرداد 1324) با بمباران اتمی هیروشیما جان دستکم ۱۴۰ هزار نفر را گرفت. بمب اتمی دیگری نیز سه روز بعد شهر ناکازاکی را هدف قرار داد که باعث کشته شدن دست‌کم 70 هزار نفر دیگر شد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در جریان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا انجام شد. این حمله، که تنها حمله اتمی جهان محسوب می شود، علاوه بر کشتن حدود 220 هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، هیروشیما و ناگازاکی را با خاک یکسان کرد.

از راست: فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در موزه یادبود صلح هیروشیما (23 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه) 

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا اواخر فروردین ماه سال جاری به هیروشیما سفر کرد.

خبرگزاری فرانسه در آن زمان گزارش داد که سفر کری به هیروشیما احتمالاً با هدف ایجاد مقدمات بازدید رئیس جمهور امریکا از این شهر صورت گرفته است تا اوباما اولین رئيس جمهور امریکا باشد که از شهر محل جنایت اتمی این کشور بازدید می‌کند.

اوباما قرار است برای شرکت در اجلاس سران گروه 7 که 6 و 7 خرداد 1395 در ژاپن برگزار می‎شود، به این کشور سفر کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku