News   /   آمريکا

ترامپ سوژه استهزای اوباما در ضیافت شام کاخ سفید و اصحاب رسانه

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا حین سخنرانی در صد و دومین مراسم سالیانه شام کاخ سفید و اصحاب رسانه، 11 اردیبهشت 1395. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ سرمایه دار نامزد ریاست جمهوری این کشور را به خاطر خام دستی وی در عرصه سیاست خارجی دستمایه استهزا و طنز قرار داده است.

اوباما شنبه با شرکت در مراسم سالانه شام کاخ سفید با اصحاب رسانه هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان را سوژه اظهارات کنایه آمیز خود قرار داد اما شدید ترین طعنه‌های وی شامل حال ترامپ شد.

اوباما در میان خنده‌های حضار گفت: «جای بسی تاسف است که ترامپ را امشب در جمع خود نداریم. دفعه قبل خیلی سرگرم شدیم. جای تعجب است که محفلی مملو از خبرنگار، افراد سرشناس و دوربین فراهم است و وی [به این دعوت] پاسخ منفی داده است! شاید این ضیافت چندان در نظر وی جلوه نکرده است! پس در عوض سرگرم چه کاری است؟ شاید استیک ترامپ میل می‌کند یا توییت‌های موهن خطاب به آنگلا مرکل [صدر اعظم آلمان] منتشر می‌کند؟ واقعا مشغول چه کاری است؟»

رئیس جمهور امریکا در این مراسم که با حضور خبرنگاران، شخصیت‌های پرنفوذ رسانه‌ای، ستارگان هالیوود و نمایندگان کنگره برگزار شد، افزود: «ساز و کار حزب جمهوری خواه عجب مضحکه‌ای است که ترامپ محتمل‌ترین نامزد منتخب آنان است.»

اوباما به طعنه گفت: «آن‌ها معتقدند ترامپ تجربه سیاست خارجی لازم برای ریاست جمهوری را ندارد، اما اگر جانب انصاف را بگیریم وی سالیانی را در دیدار با سران اقصی نقاط جهان گذرانده است: ملکه زیبایی سوئد، ملکه زیبایی آرژانتین، ملکه زیبایی آذربایجان.» اشاره وی به جشنواره رقابت‌های بین‌المللی انتخاب ملکه زیبایی است که ترامپ سابقا از جمله بانیان آن بوده است.

دونالد ترامپ حین خروج از صحنه تشریح سیاست خارجی خود در هتل «مِی‌ فلاوِر» در واشنگتن، 8 اردیبهشت 1395.

اوباما همچنین هراس و اضطراب بسیاری از جمهوری خواهان را از اینکه ممکن است ترامپ یا تد کروز نامزد حزب چای (تی پارتی) نامزدی ریاست جمهوری را برای انتخابات آتی قبضه کنند مورد استهزا قرار داد.

وی با اشاره به پال رایان چهره برجسته جمهوری خواهان در کنگره گفت: «در منوی شام که در اختیار مهمانان قرار گرفت از آنان خواسته شده بود که استیک یا ماهی یکی را انتخاب کنند، اما بسیاری از شما نام پال رایان را بر روی منو نوشتید.»

وی افزود: «مردم بدانند که از انتخاب این گزینه‌ها ناگزیر هستند. شما شاید استیک یا ماهی هیچکدام را نپسندید اما گزینه دیگری نیست.» این حرف وی نشان داد که توان طنز پردازی وی طی هفت دوره گذشته این مراسم صمیمانه و طنز آمیز به اوج خود رسیده است.

اوباما به کنایه پیش‌بینی کرد که امریکا احتمالا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

وی گفت: «افق جمهوری خواهان هرگز به این خوبی نبوده است، برای تمام این موفقیت‌ها باید تبریک گفت.... حزب جمهوری خواه، روند نامزدی – همه چیز عالی پیش می‌رود.»

وی همچنین رقابت دموکرات‌ها را نیز به سخره گرفت و در اشاره به برنی سندرز که در مراسم حضور داشت، گفت: «شما خیلی شیک هستی، منظورم اینه که مظهر 37 هزار فقره کمک مالی به ارزش هر یک 27 دلار هستی.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku