News   /   آمريکا

احتمال شکست در ویسکانسین زنگ خطر را برای ترامپ به صدا در آورد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا (عکس از رویترز)

پیشتازی تد کروز، رقیب دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نظرسنجی‌های انتخابات مقدماتی ایالت ویسکانسین، زنگ خطر را برای ترامپِ پیشتاز به صدا در آورده است.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی شبکۀ فاکس در ایالت ویسکانسین، کروز به عنوان سناتور تگزاس 42 درصد آراء را در انتخابات مقدماتیِ این ایالت در اختیار خواهد داشت، در حالی که ترامپ در این ایالت مهم تنها 32 درصد آراء را از آن خود خواهد کرد.

اگر ترامپ در انتخابات مقدماتی این ایالت که روز سه‌شنبه (چهارشنبه/18 فروردین به وقت ایران) برگزار می‌شود، ببازد احتمال این‌که وی به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزیده شود، به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تظاهرات علیه دونالد ترامپ در شهر اپلتون در ویسکانسین. این معترض پلاکاردی در دست دارد که بر روی آن نوشته شده است «نفرت جایی در ایالت من ندارد». (عکس از آسوشیتدپرس)

بدین ترتیب اگر تد کروز در انتخابات مقدماتی ایالت کالیفرنیا در تاریخ 7 ژوئن (19 خرداد به وقت ایران) سهم خوبی از آراء نمایندگان حزبی را به دست آورد و نتایج آراء دیگر نامزدها نیز مطابق پیش‌بینی‌ها باشد، ترامپ نمی‌تواند 1237 رأی مورد نیاز نمایندگان حزبی را برای معرفی شدن به عنوان نمایندۀ نهایی حزبِ خود، به دست بیاورد.  

علاوه بر نظرسنجی فاکس نیوز، نتایج نظرسنجی دانشکدۀ حقوق دانشگاه مارکوئت در ایالت ویسکانسین نیز نشان می‌دهد ترامپ تنها 30 درصد آراء این ایالت را در اختیار خواهد گرفت، کروز با 40 درصد در صدر قرار می‌گیرد و جان کاسیچ، فرماندار ایالت اوهایو و دیگر نامزد جمهوری‌خواهان نیز 21 درصد آراء را از آن خود خواهد کرد.  

اوباما: ترامپ چیزی از سیاست خارجی نمی‌داند

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نیز اظهارات اخیر ترامپ را مبنی بر این‌که «کره جنوبی و ژاپن باید به فکر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشند» به اطلاعات اندک وی در مورد سیاست خارجی و جهان مرتبط دانست.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در نشستی خبری پس از اتمام اجلاس امنیت هسته‌ای در واشنگتن، (13 فروردین 1395- عکس از رویترز)

اوباما در یک نشست خبری پس از اتمام اجلاس امنیت هسته‌ای در این باره گفت: «کسی که این اظهارات را مطرح کرده است، چیز زیادی دربارۀ سیاست خارجی یا سیاست هسته‌ای یا شبه‌جزیرۀ کره یا به طور کلی جهان، نمی‌داند.»

رئیس جمهور ایالات متحده، چتر هسته‌‎ایِ امریکا برای ژاپن و کره جنوبی را یکی از پایه‌های مهم حضور امریکا در آسیا و اقیانوسیه توصیف و ادعا کرد این چتر از یک جنگ هسته‌ای جلوگیری کرده است.

اوباما در نهایت گفت: «ما کسی را که اهمیت این موضوع را نمی‌فهمد در دفتر بیضی (دفتر ریاست جمهوری امریکا) نمی‌خواهیم.»

ترامپ در تاریخ 10 فروردین در گفت‌وگو با شبکۀ خبری سی.ان.ان امریکا گفته بود وقت آن است که ژاپن و کره جنوبی زرادخانه‌های هسته‌ای خود را گسترش دهند تا امریکا نیروهای خود را از آسیا خارج کند. 

پس از اتمام انتخابات مقدماتی در ایالات مختلف و معرفی نمایندگان اصلی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده، پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امریکا در تاریخ 8 نوامبر 2016 (17 آبان 95) برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد شد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku