معترضان بحرینی به‌رغم هشدار منامه همچنان در خیابان‌ها هستند

درگیری معترضان بحرینی با نیروهای رژیم آل خلیفه در روستای دراز، 2 خرداد 1396

معترضان بحرینی بدون توجه به هشدار منامه دربارۀ برپایی تجمع‌های عمومی بیشتر برای نشان دادن خشم خود از سرکوب مرگبار معترضان در روستای دراز که محل سکونت شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعه، است در خیابان‌ها باقی مانده‌اند.

چند تصویر ویدئویی که اواخر چهارشنبه (3 خرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد صدها معترض بحرینی ازجمله زنان و کودکان علیه رژیم آل خلیفه دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زده‌اند.

سایر تصاویر نشان می‌دهد این اعتراض‌ها پس از شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان به خشونت گرایید.

این اعتراض‌ها به‌رغم انتشار بیانیۀ وزارت کشور بحرین روی داد که چهارشنبه دربارۀ «هر گونه تجمع یا اقدام تحریک‌آمیز» برای برگزاری اعتراض هشدار داده بود.

این وزارتخانه یک روز پس از یورش پلیس بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم که به درگیری با طرفداران وی انجامید، این بیانیه را صادر کرد. نیروهای رژیم بحرین در این حمله 6 تن از معترضان را به ضرب گلوله به قتل رساندند، ده‌ها نفر را زخمی و بیش از 280 نفر دیگر را نیز دستگیر کردند.

دادگاه بحرین 31 اردیبهشت 96 شیخ عیسی قاسم را به دلیل آنچه «پول‌شویی و مشارکت در تروریسم» خوانده به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت 100 هزار دینار بحرین (حدود 265 هزار دلار امریکا) جریمه محکوم کرد. صدور این حکم علیه این روحانی برجسته اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.

این روحانی چند ماه تحت بازداشت خانگی قرار داشت اما از سه‌شنبه (2 خرداد) هم‌زمان با یورش نیروهای بحرینی به منزل وی و دستگیری حاضران در خانه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

به گزارش شبکۀ تلویزیونی المیادین، رژیم بحرین قصد داشت شیخ قاسم را به زور به عراق تبعید کند اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، به نشانۀ حمایت از این روحانی شیعه درخواست منامه را رد کرد.

گروه‌های حقوق بشر از رژیم منامه به علت سرکوب مرگبار مردم در روستای دراز که درست پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از عربستان روی داد، به شدت انتقاد کرده‌اند.

ریاض، که نیروهایش در چند سال گذشته به ارتش بحرین در سرکوب اعتراضات ضد رژیم کمک کرده‌اند چهارشنبه با دفاع از منامه گفت رژیم آل خلیفه «بخش جدایی‌ناپذیر» امنیت عربستان سعودی است.

نشست دوجانبۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست) با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در هتلی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
نشست دوجانبۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست) با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در هتلی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان عفو بین‌الملل خواهان اجرای یک تحقیق مستقل دربارۀ توسل منامه به «زور» علیه معترضان «صلح‌جو» در دراز شده است. این سازمان همچنین بر محاصره بودن این روستا به مدت بیش از 11 ماه تأکید کرد.

گروه حقوق بشر موسوم به «نخست حقوق بشر» که در نیویورک مستقر است نیز از دولت ترامپ خواسته است حملۀ «مرگبار و نگران‌کنندۀ» منامه به روستای دراز را محکوم کند.

برایان دولی، مدیر این گروه، گفته است: «اینکه این حمله تنها 2 روز پس از دیدار رئیس‌جمهور ترامپ با پادشاه بحرین و تأکید وی بر این موضوع که دیگر مانعی در مسیر روابط دو کشور وجود نخواهد داشت، روی داد به طور ‌ویژه نگران‌کننده است.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ باید فوراً در مخالفت با این حملات اظهارنظر و این موضوع را روشن کند که سرکوب جامعۀ مدنی صلح‌جو به روابط دوجانبه با بحرین لطمه می‌زند.»

ترامپ در دیدار یکشنبۀ (31 اردیبهشت) خود با پادشاه بحرین گفته بود واشنگتن و منامه «به سوی داشتن یک رابطۀ بسیار بسیار بلندمدت گام برمی‌دارند.»

دولی افزود: «این حملات اخیر به معترضان صلح‌جو نشان می‌دهد رژیم بحرین سخنان یکشنبۀ ترامپ را نشانه‌ای برای تشدید سرکوبگری خود بدون ترس از سرزنش قلمداد کرده است.»

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مخالفان بحرینی با برپایی تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

رژیم بحرین نیز با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به حبس طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

این در حالی است که ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جاگذاشته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و از این رژیم خواسته‌اند برای اجرای اصلاحات در نظام سیاسی بحرین اقدام کند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku