16 غیرنظامی سوری قربانی حملات ائتلاف امریکا

تصویری از جنگنده‌های ائتلاف امریکا در سوریه

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که 16 غیرنظامی در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا در غرب رقه در سوریه جان باخته‌اند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد این جنگنده‌ها شامگاه چهارشنبه (3 خرداد) به روستای الباردوده در کرانه جنوبی رود فرات حمله کردند. بر اساس این گزارش 5 تن از جان‌باختگان کودک هستند.

در همین حال، طی 24 ساعت گذشته 12 غیرنظامی دیگر در پی انفجار مین در حومۀ رقه کشته شده‌اند.

این در حالی است که گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه سه‌شنبه (2 خرداد) اعلام کرد در حمله‌های هوایی ائتلاف از 23 آوریل تا 23 مه (3 اردیبهشت تا 2 خرداد) در مجموع 225 غیرنظامی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش این نهاد مستقر در لندن، از زمان شروع عملیات هوایی ائتلاف در سوریه از سپتامبر 2014 میلادی، این رقم بالاترین شمار قربانیان در یک دوره 30 روزه است.

حملات ائتلاف تحت هدایت امریکا بدون مجوز سازمان ملل یا موافقت دولت دمشق انجام می‌شود.

تصویر آرشیوی از یکی از حملات هوایی ائتلاف تحت هدایت امریکا به منطقه‎ای در سوریه

امریکا و متحدان آن در سال 2014 ائتلافی را برای مبارزه با داعش در عراق تشکیل دادند ولی بعد از مدتی عملیات خود را در مناطق شرقی و شمالی سوریه آغاز کردند.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، که هرگز از دولت‌های غربی کمک نخواسته بود، این اقدام آن‌ها را نقض حاکمیت خود خوانده و محکوم کرده است.

دولت سوریه تأکید دارد واشنگتن و هم‌پیمانان اروپایی آن با ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی و برای گروه‌های معارض، به جنگ‌افروزی در این کشور عربی دامن زده‌اند.

ارتش امریکا در ماه مه اعلام کرده بود شمار غیرنظامیانی که از زمان شروع عملیات در سپتامبر 2014 تاکنون کشته شده‌اند، 352 نفر است. با وجود این، گروه‌های حقوق بشری آمار تلفات این حملات را بسیار بیشتر می‌دانند.

مقام‌های ارتش امریکا مدعی شده‌اند برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در حملات ائتلاف در عراق و سوریه به شدت تلاش می‌کنند.

حملات ائتلاف تحت هدایت امریکا همچنین به کشته شدن نیروهای دولت سوریه و گروه‌های هم‌پیمان آن نیز منجر شده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku