News   /   ايران   /   تلگرام

کوفی عنان: ترامپ باید با ایران مذاکره کند

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، خواسته است تا به‌جای ادامه دادن موضع متخاصمانه کنونی علیه جمهوری اسلامی، به گفتگو با تهران بپردازد.

ترامپ در قبال ایران موضعی تند اتخاذ کرده، تهران را «کشور شمارۀ یک حامی تروریسم» عنوان کرده و از باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، به خاطر موضع نرم در قبال ایران انتقاد کرده است.

ترامپ در سفر اخیرش به خاورمیانه اقدامات ایران هراسانۀ عربستان سعودی و رژیم اسرائیل علیه ایران را تأیید کرد.

واشنگتن با قرارداد فروش سلاح به ارزش 110 میلیارد دلار به عربستان سعودی به‌منظور «مقابله» با ایران موافقت کرد. دولت ترامپ همچنین به بهانۀ فعالیت‌های موشکی دفاعی ایران، تحریم‌هایی جدید علیه تهران اعمال کرد.

عنان روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت: «برقراری ارتباط و برگزاری مذاکره با ایران اهمیت دارد.»

وی افزود در مناقشات خاورمیانه از جمله در سوریه و عراق «ایران بخشی از راه‌حل است و نمی‌توانیم چشم خود را به روی این حقیقت ببندیم.»

عنان با اشاره به توافق اتمی میان ایران و گروه 1+5 در سال 2015 گفت این توافق به‌کارگیری تعامل و رویکرد باز در قبال ایران را توجیه می‌کند.

کوفی عنان توافق اتمی ایران و گروه 1+5 را «خوب» توصیف کرد و از انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران استقبال کرد؛ وی روحانی را معمار اصلی این توافق عنوان کرد و گفت انتخاب مجدد وی «نشانۀ این است که مردم ایران آشکارا به روابط صلح‌آمیز با جهان خارج تمایل دارند.»

ترامپ در خلال فعالیت‌های انتخاباتی‌اش، این توافق را «بدترین توافق ممکن» خوانده و تهدید کرده بود که این توافق را پاره می‌کند.

عنان با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ گفت: «چیزی که نیاز است گام‌هایی به‌منظور کاهش تنش و فرقه‌گرایی و نه گام‌هایی با هدف تعمیق اختلافات است. ما باید دربارۀ اقدامات‌مان بسیار هوشیار باشیم.»

وی همچنین با اشاره به اظهارات ترامپ دربارۀ احتمال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، گفت: «ایران نظم و مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به کرۀ شمالی دارد. نمی‌توانم متوجه شوم که چرا وی نمی‌تواند به ایران برود، کشوری که با امضای توافق (اتمی) به جهان گسترده‌تری دسترسی دارد و به‌جای اعمال فشار علیه آن (ایران)، (این کشور) باید مورد تشویق قرار گیرد.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku