News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

سنای امریکا توافق تسلیحاتی با عربستان را بررسی می‌کند

رند پل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا

رند پل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به دنبال ابراز نظر سنا در مورد توافق تسلیحاتی اخیر امریکا با عربستان سعودی است با این استدلال که این توافق ممکن است باعث همدستی واشنگتن در جنایات جنگی آل سعود در یمن شود.

این توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به ریاض میان وی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان امضا شد.

سناتور پل که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته امریکا از ترامپ حمایت نکرده بود، در نظر دارد امروز چهارشنبه موضوع توافق تسلیحاتی ریاض و واشنگتن را در صحن سنا مطرح کند.

انتظار می‌رود سنا در اواسط خرداد این توافق پرحاشیه را به رأی بگذارد.

قانون کنترل صادرات تسلیحات به سناتورها اجازه می‌دهد چنین توافقاتی را در سنا به چالش بکشانند.

ترامپ، شنبه پس از امضای این قرارداد، آن را «سرمایه‌گذاری در اشتغال ایالات‌متحده» توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (چپ) و ملک سلمان، پادشاه عربستان، در حال امضای توافقنامه در ریاض، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز این توافق تسلیحاتی را با تأکید بر اینکه عربستان در تجاوز نظامی‌اش به یمن هزاران غیرنظامی را کشته است، محکوم کرده‌اند.

ایالات‌متحده در این تجاوز از عربستان پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی می‌کند.

اعطای مدال از سوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این اولین بار نیست که سناتور پل حمایت تسلیحاتی امریکا از رژیم ریاض را به سنا می‌کشاند.

چند ماه پیش نیز به کوشش سناتور پل و کریس مورفی، نمایندۀ دموکرات، مجلس سنای امریکا معاملۀ تسلیحاتی 1.15 میلیاردی دولت قبلی امریکا با عربستان را بررسی کرد و در نهایت با 71 رأی موافق در برابر 27 رأی مخالف به آن رأی مثبت داد.

در بیش از دو سال تجاوز نظامی عربستان به یمن علاوه بر ویرانی این کشور، حدود 12 هزار یمنی کشته شده‌اند. ریاض در این تجاوز نظامی از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده که نگرانی مجامع حقوق بشری را برانگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku