News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

ظریف: حمله به هواداران شیخ قاسم نتیجۀ سفر ترامپ به ریاض است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران در واکنش به حمله نیروهای آل‌خلیفه به هواداران شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعه و تعرض به وی، این اقدام را نتیجۀ «گرم گرفتن رئیس‌جمهور امریکا با دیکتاتورها» دانست.

نیروهای رژیم آل‌خلیفه با حمله به هواداران شیخ قاسم و معترضان در منطقه الدراز، دو تن از تظاهرات کنندگان را کشتند و حدود 100 تن را نیز بازداشت کردند. موج این  تظاهرات که در اعتراض به محکومیت شیخ قاسم به حبس انجام شده، در حال گسترش است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران، محمدجواد ظریف، سه‌شنبه در پیامی توییتری (تصویر زیر) در مورد این حمله نوشت: «اولین نتیجه گرم گرفتن رئیس‌جمهور آمریکا با دیکتاتورها در ریاض: حملۀ مرگبار به تظاهرات صلح‌آمیز توسط رژیم جری‌شده بحرین. در گوگل جستجو کنید.»

پیش‌تر نیز، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله نیروهای امنیتی بحرین به معترضان در منطقه الدراز و ورود به حریم خانۀ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم دربارۀ عواقب این تعرض هشدار داد.

قاسمی، سه‌شنبه گفت: «حکومت بحرین با حمله به منطقه الدراز و یورش به منزل فقیه عالی‌قدر آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و به خاک و خون کشیدن ده‌ها نفر از معترضان بی‌دفاع و مسالمت‌جو، بیش از گذشته وضعیت موجود در این کشور را پیچیده کرد.»

قاسمی این حمله را «خطای محاسباتی حکومت آل خلیفه» توصیف کرد و افزود: «تشدید سرکوب و در پیش گرفتن رویکردهای طایفه‌ای و مذهبی علیه مردم بحرین کمکی به حل بحران در این کشور نمی‌کند و روند مسالمت‌آمیز اعتراضات را منحرف می‌کند.»

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعۀ بحرین و منتقد آل‌خلیفه

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر جایگاه ممتاز دینی، مذهبی و سیاسی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در بین مسلمانان، در مورد هرگونه تعرض به ایشان هشدار داد و مسئوليت عواقب آن را بر عهده دولت بحرین دانست.

قاسمی به دولت بحرین توصیه کرد به‌جای تکیه‌بر حمایت برخی طرف‌های خارجی برای تقابل با رهبران دینی و سیاسی و مطالبات مشروع مردم، رویکرد امنیتی و پلیسی را کنار گذاشته و راهکار سیاسی و گفتگوی ملی را در پیش گیرد و با اعتماد به مردم خویش زمینه حل بحران را فراهم نماید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku