دادگاه متهمان اصلی کودتای نافرجام ترکیه آغاز شد

نیروهای انتظامی ترکیه در حال انتقال آکین اوزتورک (نفر سوم سمت چپ) و دیگر مظنونان شرکت‌کننده در کودتای نافرجام به دادگاه در نزدیکی آنکارا (1 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

 دادگاه 221 تن از مظنونان کودتای نافرجام ترکیه علیه دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، آغاز شده است.

جلسۀ استماع رسیدگی به پروندۀ این متهمان دوشنبه (1 خرداد 96) در محوطۀ زندان سینکان در نزدیکی آنکارا، پایتخت ترکیه  برگزار شد.

گفته می‌شود مظنونان اصلی این پرونده از اعضای موسوم به  صلح در شورای خانه هستند؛ گروهی که اعلامیۀ کودتا به نمایندگی از آن‌ها در تلویزیون دولتی ترکیه در 26 تیرماه خوانده شد.

ژنرال آکین اوزتورک، فرماندۀ سابق نیروی هوایی ترکیه ازجمله مظنونان اصلی کودتای نافرجام در ترکیه است. وی تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن دادگاه منتقل شد.

گفته می‌شود جمعیت هوادار اردوغان به هنگام عبور اوزتورک به صحن دادگاه با سردادن شعارهایی خواهان اعدام وی شدند.

نظامیان ارتش ترکیه متهم به دخالت در کودتای نافرجام در این کشور که سربازان ترکیه آن‌ها را برای ورود به دادگاه در زندان سینکان در نزدیکی آنکارا همراهی می‌کنند.(1 خرداد 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی و مخالف دولت ترکیه مقیم امریکا که اردوغان او را عامل اصلی این کودتا می‌داند از دیگر متهمان این پرونده است.گولن و 8 متهم دیگر این پرونده به‌طور غیابی محاکمه خواهند شد.

این افراد درصورتی‌که مقصر شناخته شوند با مجازات حبس ابد روبرو خواهند بود.

در کودتای نافرجام تیرماه 2016 بخشی از ارتش ترکیه اعلام کرد که کنترل کشور را در اختیار دارد و دولت اردوغان دیگر قدرت را در دست ندارد. تلاش برای این کودتا دو روز پس از آغاز سرکوب شد.

مهم‌ترین حزب مخالف دولت آنکارا، حزب جمهوری‌خواه خلق در اواخر آوریل اعلام کرد حزب حاکم عدالت و توسعه از کودتای این کودتا مطلع بوده و آنکارا این کودتای «هدایت‌شده» را باهدف بهره‌برداری از پیامدهای آن طراحی کرده است.

دولت ترکیه از زمان کودتای نافرجام در این کشور حدود 47 هزار نفر را بازداشت و بیش از یک‌صد تن از کارکنان بخش دولتی را اخراج کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku