پنتاگون: حمله امریکا به یمن 7 کشته برجای گذاشت

تصویری آرشیوی از نیروهای امریکایی در یمن

پنتاگون می‌گوید در عملیات زمینی و هوایی امریکا در استان مأرب در مرکز یمن دستکم 7 نفر کشته شده‌اند.

فرماندهی ارتش امریکا در خاورمیانه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله با پشتیبانی نیروهای دولت پیشین یمن انجام شد و یک پایگاه متعلق به گروه تروریستی القاعده هدف قرار گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: «در این عملیات، نیروهای امریکایی 7 تروریست القاعده را کشتند.»

ارتش امریکا در تاریخ 29 ژانویه نیز حمله‌ای مشابه به روستای یکلا در استان البیضاء یمن انجام داد. در این عملیات ناموفق، یک فروند هواپیمای 75 میلیون دلاری امریکا منهدم شد و ده‌ها غیرنظامی یمنی و نیروی ویژۀ امریکایی کشته شدند.

امریکا با ادعای هدف قرار دادن عناصر القاعده، معمولاً با حملات پهپادی یمن را هدف قرار می‌دهد؛ این در حالی است که به گفتۀ مقامات محلی، غیرنظامیان مهم‌ترین قربانیان این حملات امریکا هستند.

یمن همچنین از فروردین 1394 هدف تجاوز زمینی و هوایی عربستان سعودی قرار دارد؛ امریکا به همراه چند کشور عرب منطقۀ خلیج فارس، سعودی‌ها را در این تجاوز نظامی همراهی می‌کنند.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور یمن، در جمع خبرنگاران در صنعا حاضر شد. 1 خرداد 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل: مانع حمله به الحدیده شوید

اسماعیل ولد شیخ احمد، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز دوشنبه به این کشور سفر کرد و گفت باید مانع هرگونه حمله به شهر بندری الحدیده که مهم‌ترین منبع واردات مواد غذایی به این کشور است، شد.

عربستان سعودی تهدید کرده است که قصد دارد به این شهر حمله کرده و کنترل آن را از جنبش مردمی انصارالله حوثی پس گیرد. انصارالله با کمک ارتش یمن در تلاش است تا از یمن در قبال تجاوز نظامی عربستان سعودی محافظت کند.

شیخ احمد همچنین تأکید کرد بانک مرکزی یمن «باید مستقل باقی بماند و باید به مردم یمن تعلق داشته باشد.»

وی همچنین دربارۀ شرایط وخیم بشری در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: «همه شما می‌دانید که وبا همه‌گیر شده است و بیش از 25 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و در کمتر از دو هفته تعداد زیادی جان خود را از دست داده‌اند.»

سفر نمایندۀ سازمان ملل به یمن با تظاهرات مردمی همراه بود؛ حدود 200 نفر از مقر سازمان ملل در صنعا به سوی فرودگاه این شهر تظاهرات کردند.

همچنین معترضان به سوی خودروی شیخ ولد سنگ، کفش و تخم‌مرغ پرتاب کردند و محافظان وی برای متفرق کردن معترضان تیراندازی هوایی کردند.

معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «محاصرۀ فرودگاه صنعا را لغو کنید.»

این فرودگاه از اوت 2016 و پس از تحریم هوایی از سوی ریاض، به روی پروازهای تجاری بسته شده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku