حملۀ پلیس به مخالفان اردوغان در استانبول

تظاهرات مخالفان همه‌پرسی در استانبول ترکیه (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

پلیس استانبول با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد تا معترضان خشمگینی را که به نتیجۀ همه‌پرسی اخیر و اعطای قدرت و اختیارات بیشتر به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعتراض داشتند، متفرق کند.

معترضان نتایج همه‌پرسی 16 آوریل را که ترکیه را از جمهوری پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر می‌دهد، محکوم کردند.

از جملۀ اختیارات جدید اردوغان در ترکیه می‌توان به قدرت عزل و نصب اشاره کرد؛ در همین رابطه عفو بین‌الملل روز دوشنبه آنکارا را به «اخراج خودسرانه» متهم کرد.

عفو بین‌الملل که مقرش در بریتانیاست، از اخراج‌ها در ترکیه انتقاد کرد و گفت این اخراج‌ها «به‌صورت خودسرانه صورت می‌گیرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی کودتای سال گذشته در ترکیه، دولت بیش از 47 هزار نفر را بازداشت و بالغ بر یک هزار نفر از کارکنان دولتی را اخراج کرد. این کشور همچنین 9 ماه در وضعیت اضطراری قرار داشت. پارلمان ترکیه به‌تازگی و پس از برگزاری همه‌پرسی، وضعیت اضطراری را برای 3 ماه دیگر تمدید کرد.

بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، در میان اخراج‌شدگان بیش از 33 هزار معلم و کارکنان وزارت تحصیلات و بالغ بر 24 هزار نیروی پلیس و کارمندان وزارت کشور ترکیه هستند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید بیش از 8 هزار عضو نیروهای مسلح، حدود 5 هزار استاد دانشگاه و کارکنان بخش تحصیلات تکمیلی و همچنین 4 هزار قاضی، دادستان و مسئول وزارت دادگستری اخراج شده‌اند.

اردوغان روز یکشنبه به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، انتخاب شد؛ وی تنها نامزد ریاست این حزب بود که سه سال پیش از ریاست آن کناره‌گیری کرده بود.

در کودتای نافرجام ترکیه که 26 تیر 1395 رخ داد، گروهی از نیروهای ارتش این کشور باهدف سرنگونی دولت عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku