توافق تسلیحاتی امریکا و عربستان نگرانی اسرائیل را برانگیخت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (چپ) و ملک سلمان، پادشاه عربستان، در حال امضای توافقنامه در ریاض، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی امضای بستۀ تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین امریکا و عربستان، رژیم صهیونیستی دربارۀ توانایی خود برای «حفظ برتری نظامی» در منطقۀ خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است.

یک رسانۀ اسرائیلی دوشنبه (1 خرداد) به نقل از یووال استاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: «عربستان سعودی یک کشور دشمن است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که برتری نظامی اسرائیل حفظ خواهد شد.»

طبق این توافق، ریاض تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار را بلافاصله و سلاح‌هایی به ارزش دست‌کم 350 میلیارد دلار را نیز ظرف 10 سال آینده از واشنگتن دریافت می‌کند؛ موضوعی که استاینیتز آن را مشکل‌ساز خواند.

وی با اشاره به اینکه امریکا پیش از امضای این توافق با اسرائیل مشورت نکرده بود، افزود: «توافق‌های تسلیحاتی به ارزش صدها میلیون دلار چیزی است که باید دربارۀ آن به ما توضیح داده شود.»

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، در پستی در توییتر نوشت این توافق «بزرگ‌ترین معاملۀ تسلیحاتی در تاریخ امریکا» بود.

بااین‌وجود، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت این توافق برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه را تضعیف نمی‌کند.

این بستۀ تسلیحاتی تانک، توپخانه، نفربرهای زرهی و بالگرد و همچنین رزم‌ناو، قایق‌های گشت زنی و سامانه‌های تسلیحاتی مرتبط را در برمی‌گیرد.

این توافق همچنین شامل آموزش نظامی، سامانۀ ضد موشکی پاتریوت و تاد می‌شود که امریکا اخیراً آن را در خاک کرۀ جنوبی مستقر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (وسط) و همسرش ملانیا (نفر چهارم از چپ) در کنار ملک سلمان، پادشاه عربستان (راست) وارد دیوان سلطنتی در ریاض می‌شوند، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (وسط) و همسرش ملانیا (نفر چهارم از چپ) در کنار ملک سلمان، پادشاه عربستان (راست) وارد دیوان سلطنتی در ریاض می‌شوند، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، گفته است توافق تسلیحاتی امریکا- عربستان باید با «ائتلاف منطقه‌ای تحت رهبری امریکا برای عقب راندن ایران» هماهنگ باشد و برتری نظامی اسرائیل را حفظ کند.

بااین‌وجود، ایوب کارا از مقام‌های عالی‌رتبۀ رژیم صهیونیستی، دربارۀ احتمال تبدیل شدن ریاض به «یک قدرت جهانی دارای برتری نظامی» بر اسرائیل هشدار داد.

یک مقام ارشد امریکایی با اشاره به اینکه وی نگرانی‌های «کاملاً مشروع» اسرائیل را درک می‌کند، وعده داد به حفظ برتری نظامی این رژیم کمک کند.

وی افزود: «ما برای اطمینان از حفظ برتری نظامی اسرائیل اقداماتی انجام می‌دهیم که برخی پنهان و برخی نیز آشکار است.»

نگرانی اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در چارچوب دومین بخش از سفر خاورمیانه‌ای خود عازم اراضی اشغالی فلسطین شده است.

اسرائیل و امریکا سپتامبر گذشته یک توافق تسلیحاتی «تاریخی» امضا کردند که طبق آن تل‌آویو در یک دهه کمک نظامی به ارزش 38 میلیارد دلار از واشنگتن دریافت می‌کند.

طبق گزارش فوریۀ «مؤسسۀ بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم»، واردات سلاح به خاورمیانه از سال 2012 تا 2016 میلادی 86 درصد افزایش یافت و بیشترین خریداران سلاح عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی و قطر بودند.

در ادامۀ این گزارش با اشاره به اینکه 29 درصد خرید سلاح در جهان به خاورمیانه اختصاص دارد، آمده است این رقم در مقایسه با دورۀ 5 سالۀ گذشته تقریباً 2 برابر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku