تمجید ملانیا ترامپ از «توانمندسازی زنان» در عربستان سعودی

ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور امریکا، با زنان شاغل در یک کارخانه در عربستان سعودی دیدار کرد. (عکس از رویترز)

ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور امریکا، در تلاشی ناشیانه برای سرپوش گذاشتن بر رفتار تبعیض‌آمیز و ناعادلانۀ عربستان سعودی با زنان، «قدرت گرفتن و توانمندسازی بانوان» را در این کشور مورد تمجید قرار داده است.

ملانیا که دونالد ترامپ را در سفرش به عربستان سعودی همراهی می‌کند، پس از دیدار از مرکز خدمات پس از فروش شرکت جنرال الکتریک در ریاض که تمام کارمندان آن زن هستند، قدرتمند شدن زنان را در این کشور تحسین کرد.

وی خطاب به زنانی که در این کارخانه کار می‌کنند، گفت امیدوار است زنان عرب جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و بتوانند بین وظایف خود به عنوان یک مادر و زنی که در اجتماع فعال است، تعادل برقرار کنند.

ملانیا سپس در توییتر خود نوشت: «از مصاحبت با این زنان فوق‌العاده که در مرکز خدمات پس از فروش کار می‌کردند، بسیار لذت بردم. گام‌های بلندی به سمت توانمندسازی زنان برداشته شده است.»

بانوی اول امریکا این اظهارات را علی‌رغم این واقعیت که عربستان سعودی از دیرباز در تضییع حقوق اولیۀ زنان پیشرو بوده است، بیان کرد.

 زنان شاغل در یک کارخانه در عربستان سعودی (عکس از رویترز)

عربستان سعودی در سال 2016 میلادی در میان 144 کشور جهان از نظر «شاخص جهانی شکاف جنسیتی» رتبۀ صد و چهل و یکم را به خود اختصاص داد.

رژیم آل سعود در سال‌های اخیر به علت بدرفتاری با زنان با فشارهای شدید گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است.

عربستان سعودی تنها کشوری است که رانندگی زنان در آن ممنوع است. این ممنوعیت در فتوای مذهبی روحانیون وهابی ریشه دارد. اگر زنان در این کشور در حال رانندگی دیده شوند ممکن است دستگیر، محاکمه و حتی به شلاق محکوم شوند.

طبق قوانین عربستان، زنان برای دریافت گذرنامه، ازدواج، سفر، خروج از زندان و گاهی کار کردن یا دسترسی به خدمات پزشکی باید از یکی از مردهای خانواده اجازه بگیرند.

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل، در دی‌ 1395 با انتقاد از نحوۀ رفتار با زنان در عربستان سعودی گفته بود «ممنوعیت رانندگی (بانوان) باید برداشته شود و زنان نباید دیگر برای کار کردن یا سفر به مجوز سرپرستان مرد نیاز داشته باشند.»

این در حالی است که در اقدامی حیرت‌آور «شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل» در تاریخ 30 فروردین، 13 عضو خود ازجمله عربستان سعودی را به مدت 4 سال برای عضویت در «کمیسیون وضعیت زنان» انتخاب کرد. این کمیسیون به‌طور انحصاری به ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌پردازد.

انتخاب عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون مقام زن نزد سازمان ملل متحد انتقادهایی را در میان گروه‌های حقوق بشری برانگیخت.

گروه موسوم به «دیده‌بان سازمان ملل» نیز به علت انتصاب عربستان سعودی به عضویت یک کمیتۀ برابری جنسیتی که به‌رغم تبعیض گستردۀ ریاض علیه زنان صورت می‌گیرد، از سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و این اقدام را با توجه به تبعیض آشکار این کشور علیه زنان، احمقانه و مضحک دانسته است.

هیلل نوئر، مدیر اجرایی گروه «دیده بان سازمان ملل»، با بیان اینکه تبعیض در عربستان علیه زنان در عمل و قانون آشکار و نظام‌مند است، گفت: «انتخاب عربستان سعودی برای محافظت از حقوق زنان مانند این است که فردی را که حریق ایجاد می‌کند، به ریاست آتش‌نشانی شهر بگماریم.»

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku