News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری ریاض- واشنگتن نهایی شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست) در کنار ملک سلمان، پادشاه عربستان در ریاض، 30 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، توافق تسلیحاتی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار را با عربستان سعودی نهایی و آن را تا سقف 350 میلیارد دلار در یک دورۀ ده ساله تمدید کرده است.

کاخ سفید شنبه (30 اردیبهشت) اعلام کرد این قرارداد فوراً اجرایی خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای ادعا کرد: «این بستۀ تجهیزات و خدمات دفاعی از امنیت بلندمدت عربستان سعودی و منطقۀ خلیج (فارس) در برابر تهدیدهای ایران حمایت می‌کند و با افزایش توانایی ریاض در مشارکت در عملیات ضد تروریستی در سراسر منطقه، کاهش بار (مسئولیت) ارتش امریکا در اجرای این عملیات‌ را در پی خواهد داشت.»

به گفتۀ یک مقام کاخ سفید، رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، در مراسم امضای این توافق‌ها حضور می‌یابد.

این توافق برای ترامپ که به علت آنچه ارتباط ستاد انتخاباتی وی با روسیه خوانده می‌شود و همچنین برکناری ناگهانی جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، در امریکا تحت فشار سیاسی شدید قرار دارد، یک پیروزی به شمار می‌رود.

طبق یک بیانیۀ رسمی، این بستۀ تسلیحاتی شامل یک قرارداد 6 میلیارد دلاری برای مونتاژ 150 فروند بالگرد بلک هاوک متعلق به شرکت لاکهید مارتین در عربستان سعودی است.

رسانه‌ها به نقل از یک مقام امریکایی که به نامش اشاره نشد، گزارش دادند این توافق همچنین فروش یک سامانۀ موشکی تاد به ارزش 1 میلیارد دلار و قرارداد فروش 4 فروند رزمناو چند مأموریتی به ارزش 11.5 میلیارد دلار را به عربستان سعودی دربردارد.

تصویری از شلیک موشک تاد، 10 آبان 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
تصویری از شلیک موشک تاد، 10 آبان 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی مهم‌ترین مشتری فروشندگان سلاح در امریکا و متحد شماره یک واشنگتن در منطقۀ خاورمیانه است.

شرکت جنرال الکتریک نیز در سفر شنبۀ (30 اردیبهشت) ترامپ به عربستان قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش 15 میلیارد دلار با ریاض امضا کرد.

طبق این بیانیه، جنرال الکتریک همچنین اعلام کرد با غول نفتی عربستان (آرامکو) تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده تا «عملیات این شرکت نفتی را به‌صورت دیجیتال درآورد».

این بیانیه افزود خروجی این تفاهم‌نامه 4 میلیارد دلار در چارچوب بهبود بهره‌وری سالانه خواهد بود.

سران عربستان سعودی در پی کاهش شدید بهای نفت خام در سال 2014 میلادی تصمیم گرفته‌اند اقتصاد این کشور را که به‌طور سنتی وابسته به نفت است، متنوع کنند.

ریاض سال گذشته از طرح موسوم به «چشم‌انداز 2030» رونمایی کرد که هدف از آن کاهش وابستگی به درآمد نفتی با ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku