News   /   اروپا

تحقیقات دربارۀ پروندۀ تجاوز بنیان‌گذار ویکی‌لیکس متوقف شد

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در حال گفت‌وگو با رسانه‌ها از بالکن سفارت اکوادور در لندن هم‌زمان با حضور پررنگ پلیس در بیرون از ساختمان سفارت (تصویر آرشیوی)

دادستانان سوئدی به تحقیقات 7 ساله علیه جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در خصوص اتهام تجاوز خاتمه داده‌اند.

دفتر دادستانی سوئد در بیانیه‌ای که جمعه (29 اردیبهشت 96) منتشر شد گفت: «ماریان نی، رئیس دادستان عمومی امروز تصمیم گرفته است تا روند تحقیقات درباره اتهام تجاوز علیه آسانژ متوقف شود.»

هنوز مشخص نیست که چه عاملی دادستانی سوئد را به اتخاذ چنین تصمیمی واداشته است. نی و اینگرید اسگرن، دادستان ارشد قرار است در ساعت یک روز جمعه به‌وقت گرینویچ کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند.

در همین حال زنی که از آسانژ به اتهام تجاوز شکایت کرده بود، از تصمیم دادستانی برای توقف تحقیقات در خصوص این پرونده انتقاد کرده است.

وکیل الیزابت فریتز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این‌که یک مظنون به تجاوز می‌تواند از عدالت فرار و در دادگاه حاضر نشود رسوایی است؛موکل من شگفت‌زده شده است و هیچ تصمیمی نمی‌تواند موجب شود که وی از این موضوع صرف‌نظر کند که آسانژ وی را مورد تجاوز به عنف قرار داده است.»

در همین حال پلیس انگلیس گفت درصورتی‌که آسانژ از سفارت اکوادور بیرون بیاید، موضوع بازداشت وی را در دستور کار دارند چراکه وی با تسلیم نکردن خود به پلیس روند آزادی به‌شرط وثیقه را نقض کرده است.

جولیان آسانژ، مؤسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در مقابل دوربین رسانه‌ها در بالکن سفارت اکوادور در لندن درحالی‌که گزارش کارگروه سازمان ملل در پرونده‌اش را در دست دارد. 16 بهمن 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پلیس بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پلیس لندن متعهد است تا درصورتی‌که آسانژ از ساختمان سفارت خارج شود وی را بازداشت کند.»

پلیس بریتانیا ممکن است آسانژ را به دلیل افشای شمار زیادی از اسناد اطلاعاتی محرمانه مرتبط با واشنگتن  به امریکا مسترد کند.

ژوان برانکو از وکلای آسانژ گفت موکل وی اکنون به دنبال دریافت پناهندگی سیاسی در فرانسه است. وی درعین‌حال به این موضوع اشاره نکرد که چگونه وی درحالی‌که پلیس انگلیس به دنبال دستگیری اوست، می‌تواند از فرانسه پناهندگی سیاسی دریافت کند.

آسانژ از سه سال و نیم پیش (ژوئن 2012) از بیم استرداد از سوئد به امریکا به دلیل افشای اطلاعات محرمانه امریکا در ویکی‌لیکس و پس از آن‌که دادستانان سوئدی درخواست بازداشت وی را به اتهام تجاوز جنسی صادر کردند، به سفارت اکوادور پناهنده شده است.

اکوادور در سال 2012 به آسانژ پناهندگی سیاسی اعطا کرد اما حضور دائمی پلیس و همچنین صدور حکم بازداشت علیه وی مانع خروج او از سفارت اکوادور در لندن شده است.

دولت اکوادور از سوئد به دلیل «فقدان پیشرفت جدی» در ارتباط با اتهام تجاوز علیه این خبرنگار و افشاگر استرالیایی انتقاد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku