News   /   اروپا

کرملین: تماس پوتین با ماکرون برای بهبود روابط دوجانبه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (تصویر آرشیوی)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به منظور کاهش اختلافات مسکو و پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، تلفنی گفتگو کرده است.

بنا بر اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، سران دو کشور در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه «از آمادگی دوجانبه خود برای توسعه روابط سنتی و دوستانه روسیه و فرانسه در حوزه سیاست، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، امور انسان‌دوستانه و دیگر عرصه‌ها» خبر دادند.

در بیانیه کاخ ریاست‌جمهوری روسیه آمده است پوتین و ماکرون اتفاق‌نظر خود را درخصوص «همکاری‌های مشترک درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای کنونی از جمله مبارزه با تروریسم» و همکاری برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین اعلام کردند.

این تماس تلفنی که نخستین گفتگوی سران دو کشور بعد از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است، در شرایطی برقرار شد که مسکو به انجام حمله‌های سایبری علیه ستاد انتخاباتی ماکرون متهم شده بود.

با وجود این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، این اتهام را «کاملاً بی‌اساس» خواند و رد کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور روسیه بعد از پیروزی ماکرون در انتخابات، او را به همکاری در برابر «افزایش تهدیدهای تروریستی» فراخوانده بود.

یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پوتین در تماس تلفنی خود پیروزی ماکرون و انتصاب اعضای کابینه وی را به او تبریک گفته است.

این مقام فرانسوی خاطر نشان کرد سران دو کشور به‌رغم اختلاف‌نظر بر سر برخی از مسائل «به رابطی قدیمی و منحصر بفرد میان دو کشور، که حدود 300 سال روابط دیپلماتیک داشته‌اند» اشاره کردند.

دو کشور سابقاً روابط نزدیکی داشتند اما این روابط بعد از همسو شدن پاریس با سیاست‌های ضد روسیه بر سر بحران در اوکراین، به تیرگی گرایید.

امریکا و برخی از هم‌پیمانان غربی آن روسیه را به دست داشتن در بحران اوکراین متهم کرده‌اند اما مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku