ترکیه خواستار برکناری نمایندۀ امریکا در ائتلاف ضد داعش

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه

در بحبوحۀ تنش فزاینده میان آنکارا و دیگر اعضای ائتلاف تحت رهبری امریکا، ترکیه خواستار برکناری هماهنگ‌کنندۀ امریکایی این ائتلاف شده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، برت مک‌گورک، نمایندۀ امریکا در ائتلاف ضد داعش، را به حمایت از گروه یگان‌های مدافع خلق کرد - که از نظر آنکارا زیرشاخۀ حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سوریه است - متهم کرده است.

چاووش‌اوغلو، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِن‌تی‌وی گفت: «برت مک‌گورک قطعاً از پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق حمایت می‌کند. بهتر است جایگزینی برای این شخص، معرفی شود.»

ترکیه در طول چند هفتۀ گذشته حملات خود را علیه مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق و پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه تشدید کرده است.

این در حالی است که دولت امریکا در نظر دارد از نیروهای یگان‌های مدافع خلق در عملیات آزادسازی شهر رقه، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در سوریه، استفاده کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز خواهان تجدیدنظر واشنگتن در تصمیمش برای استفاده از این نیروها شده بود.

افسر آمریکایی ائتلاف به رهبری آمریکا در حال گفتگو با یک عضو وای‌پی‌جی در نزدیک شهر کردنشین دریکِ سوریه، 5 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روابط ترکیه با آلمان، عضو دیگر ائتلاف، نیز متشنج شده است. آنکارا اخیراً به نمایندگان مجلس آلمان اجازه نداد که با سربازان این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه دیدار کنند.

استفن سایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دوشنبه این تصمیم ترکیه را محکوم کرد و هشدار داد که برلین ممکن است نظامیان خود را از این پایگاه خارج و به مکان دیگری منتقل کند.

آلمان بیش از 250 سرباز در اینجرلیک مستقر کرده است که در عملیات ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا مشارکت می‌کنند.

تنش‌ها بین آلمان و ترکیه به‌عنوان دو متحد در ناتو از سال گذشته آغاز شد. در آن زمان برلین برای اعطای پناهندگی به اتباع ترکیه که از سوی آنکارا به تلاش برای کودتا متهم شده بودند، چراغ سبز نشان داد.

در پی اعطای پناهندگی سیاسی به این افراد، بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفت که آلمان باید بین دوستی با آنکارا و «کودتاچیان» یکی را انتخاب کند.

ییلدریم افزود پاسخ مثبت برلین به درخواست پناهندگی «کودتاچیان» ممکن است باعث «تیره شدن» روابط دو کشور شود.

در کودتای نافرجام تیر 1395 گروهی از نیروهای ارتش ترکیه با هدف سرنگونی دولت، عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku