News   /   آمريکا

امریکا حملۀ محافظان اردوغان به معترضان در واشنگتن دی سی را محکوم کرد

امریکا حملۀ گارد امنیتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه به معترضان در واشنگتن دی سی را محکوم کرد.

وزارت خارجۀ امریکا رویارویی خشونت‌آمیز  محافظان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و معترضان در واشنگتن دی سی را محکوم کرده است.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا چهارشنبه (27 اردیبهشت 96) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مراتب نگرانی خود را به دولت ترکیه در قوی‌ترین شکل ممکن ابراز داشتیم.»

وی افزود: «خشونت هرگز واکنش مناسبی در قبال آزادی بیان نیست.»

این سرکوب اوایل  چهارشنبه زمانی روی داد که معترضان در مقابل محل سکونت سفیر ترکیه که اردوغان نیز پس از دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کاخ سفید، در آنجا اقامت کرد، تجمع کردند.

این اعتراضات آرام زمانی به درگیری‌های خشونت‌آمیز گرایید که گروهی از هواداران اردوغان علیه وی شعار سر داده و به مخالفان وی حمله‌ور شدند.

این اوضاع زمانی تشدید شد که محافظان اردوغان و دیگر کارکنان امنیتی مداخله کرده و معترضان را با خشونت مورد ضرب‌وجرح قراردادند.

به گزارش پلیس واشنگتن دی سی دستکم 11 تن در این درگیری‌ها مجروح و دو تن بازداشت شدند. به گفتۀ این منابع، دو تن از عوامل اطلاعاتی امریکا نیز در این درگیری‌ها موردحمله قرار گرفتند.

 هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حال کتک زدن مخالفان اردوغان در مقابل سفارت ترکیه در واشنگتن دی سی، این در حالی است که عوامل امنیتی لباس شخصی نیز به این سرکوب ملحق شده‌اند.(27 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

پیتر نیوشام، رئیس پلیس واشنگتن دی سی نیز این اقدام را «حمله‌ای وحشیانه» علیه معترضان صلح‌جو توصیف کرد.

این گزارش افزود ادارۀ پلیس واشنگتن دی سی و وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا سرگرم تحقیقات درباره این موضوع هستند.

موریل ایبوزر، شهردار واشنگتن دی سی این اقدام را «کتک زدن کاملاً وحشیانه» توصیف کرده و افزود پلیس و تمامی مقام‌های شهر برای رسیدگی به این موضوع مصمم هستند.

سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین نیز این اقدام را «رفتاری تبهکارانه» توصیف و آن را محکوم کرده است.

این سناتور آریزونا افزود: «اینجا امریکاست. ما چنین اقدامی را در این کشور انجام نمی‌دهیم. این اقدام تبهکارانه هیچ توجیهی ندارد.»

واکنش آنکارا

در همین حال سفارت ترکیه مدعی شد این معترضان با اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در ارتباط بوده‌اند و این اعتراضات «غیرقانونی» و «تحریک‌آمیز» بوده است.

سفارت ترکیه یادآور شد که محافظان و نیروهای امنیتی ترکیه در دفاع از خود در مقابل افرادی  وارد عمل شده‌اند که «به شکل خشونت‌آمیزی قصد تحریک شهروندان امریکایی را داشتند که برای خوشامدگویی به رئیس‌جمهور گردهمایی مسالمت‌آمیزی برگزار کرده بودند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (سمت راست) که با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ سفید در واشنگتن دی سی دست می‌دهد.(26 اردیبهشت 96)

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز مقام‌های رسمی و پلیس واشنگتن دی سی را در این زمینه مقصر دانسته و می‌گوید واکنش «نامناسب» آن‌ها به این خشونت منجر شده است.

تصاویر تلویزیونی منتشرشده از این درگیری نشان می‌دهد که شماری نامشخص از نیروهای پلیس با برخی از محافظان امنیتی ترکیه که با خشونت سرگرم ضرب‌وجرح مردم هستند، درگیر می‌شوند.

سفر اردوغان به امریکا چند روز پس‌ازآن صورت گرفت که آنکارا به‌شدت از تصمیم واشنگتن به مسلح کردن کردهای سوریه انتقاد کرد.

ترکیه: اقدام امریکا در تسلیح کردهای سوریه، اقدامی «غیرقابل‌قبول» است

نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری یگان‌های حفاظت خلق کرد (YPG) قرار دارند که آنکارا آن را به دلیل ارتباط با پ ک ک سازمانی تروریستی می‌داند.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از دیدار با ترامپ گفت: «این سازمان تروریستی در آینده منطقه ما جایی ندارد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku