News   /   آمريکا

اعزام نظامیان ونزوئلا به غرب کشور برای مهار غارت در جریان اعتراضات

تصویری از کارکنان یک فروشگاه در حال عبور از کنار قفسه‌های خالی پس از غارت در کریستوبال(27 اردیبهشت 96، عکس از رویترز)

دولت ونزوئلا می‌گوید در پی غارت و چپاول در جریان اعتراضات ضد دولتی، تعدادی از نظامیان را برای مهار اوضاع در مناطق غرب کشور مستقر کرده است.

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا چهارشنبه (27 اردیبهشت 96) در نطقی تلویزیونی گفت: «دستور داده‌ام دو هزار نیروی گارد و 600 تن از نیروهای یگان ویژه به سن کریستوبال، مرکز ایالت تاچیرا منتقل شوند.»

در جریان اعتراضات ضد دولتی در سه‌شنبه‌شب، معترضان به نهادهای امنیتی حمله و شماری از فروشگاه‌ها را در شهر مرزی کریستوبال در مرز با کلمبیا چپاول کردند. یک پسر 15 ساله نیز در پی تبادل آتشی که در جریان این غارت و چپاول روی داد، کشته شد.

دفتر دادستانی ایالت تاچیرا کشته شدن خوزه فرانسیسکو گوئررو را تائید کرده است.

خواهر این قربانی گفت: «مادرم دیروز برادرم را برای خرید آرد  بیرون فرستاد و کمی بعد در طی تماس تلفنی به ما گفته شد که وی به ضرب گلوله مجروح شده است.»

با کشته شدن این نوجوان ونزوئلایی آمار تلفات در ونزوئلا از زمان تشدید ناآرامی‌ها در ماه گذشته، به 43 نفر رسید.

اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا پس‌ازآن آغاز شد که دیوان عالی این کشور طی حکمی تصمیم به انحلال مجلس تحت کنترل مخالفان گرفت.

این اعتراضات خشم مخالفان و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. اگرچه دیوان عالی از تصمیم خود منصرف شد اما اعتراضات در ونزوئلا همچنان ادامه دارد.

معترضان از کمبود دارو و مواد غذایی در کشور و همچنین افزایش تورم خشمگین هستند و دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را در این زمینه مقصر می‌دانند. بااین‌حال دولت می‌گوید امریکا با تحریک معترضان قصد براندازی رئیس‌جمهور از قدرت را دارد.

مخالفان مدعی هستند دولت کاراکاس با استخدام گروه‌های مسلح به خشونت در این کشور دامن می‌زند. این در حالی است که دولت مادورو مخالفان را به همکاری با گروه‌های تبهکار در تلاش برای برکناری دولت وی از قدرت متهم می‌کند.

تصویری از یک کارگر در تلاش برای یافتن اشیاء باارزش در یک مغازۀ نانوایی در کریستوبال پس از غارت فروشگاه‌ها در جریان اعتراضات (27 اردیبهشت 96)

در همین حال،  شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی ناآرامی سیاسی در ونزوئلا اولین نشست خود را برگزار کرد.

نیکی هالی، سفیر امریکا در سازمان ملل چهارشنبه پس از برگزاری این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد گفت: «هدف از برگزاری این جلسه این بود که اطمینان حاصل شود همه از اوضاع مطلع هستند.ما به دنبال اقدام شورای امنیت نیستیم.»

در همین حال رافائل رامیرز، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، امریکا را به «دخالت» در امور داخلی کشورش در تلاش برای سرنگونی دولت مادورو متهم کرد.

این مقام ونزوئلایی درحالی‌که تصاویری از خرابکاری و خشونت معترضان مخالف را نشان می‌داد، افزود: «این دخالت امریکا به اقدام گروه‌های خشونت‌طلب در ونزوئلا دامن می‌زند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku