هشدار آلمان دربارۀ اشاعۀ وهابیت در کوزوو

تصویری از نیروهای افراطی که تحت تأثیر ایدئولوژی وهابیت هستند.

آلمان هشدار داده مبلغانی از سوی عربستان سعودی در حال اشاعۀ وهابی‌گری در کوزوو هستند.

دولت آلمان در پاسخ به سؤالاتی از سوی نمایندگان این کشور اعلام کرد مبلغان تحت حمایت عربستان در کشورعمدتاً مسلمان‌نشین کوزوو واقع در جنوب شرق اروپا فعالیت می‌کنند.

بنا بر اعلام دولت آلمان، حکومت عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس از گروه‌های افراطی در کوزوو حمایت مالی می‌کنند.

یکی از نمایندگان مجلس آلمان چهارشنبه گفت اینکه مبلغان تندروی وهابی که تحت حمایت عربستان هستند توانسته‌اند در کوزوو حضوری فعال داشته باشند، «شرم‌آور» است.

بنا بر گزارش‌ها، کوزوو یکی از کشورهایی است که شمار بسیاری از اتباع آن به عضویت گروه‌های تروریستی نظیر داعش درآمده‌اند. سلفی‌گری و وهابیت در آلمان و سایر کشورهای اروپایی با کمک‌های مالی عربستان و برخی از کشورهای عربی خلیج‌فارس در حال گسترش است.

سران کشورهای اروپایی پیش‌تر نیز در خصوص فعالیت مدارس وهابی تحت حمایت عربستان سعودی در کشورهای مختلف اروپا و رواج تفکرات وهابی ابراز نگرانی کرده بودند.

آلمان سال گذشته اعلام کرده بود مساجد وابسته به سلفی‌ها در این کشور باید تعطیل شوند.

بر اساس یک پژوهش جدید که مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم در لاهه منتشر کرده است عناصر گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه عمدتاً اتباع چهار کشور اروپایی بلژیک، بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند.

این گزارش می‌افزاید حدود 30 درصد از پیکارجویان اروپایی به کشورهای خود بازگشته و حدود 14 درصد آن‌ها کشته شده‌اند. همچنین طبق این گزارش 17 درصد از این تروریست‌ها زن بوده‌اند.

پیش‌تر نیز بلژیک از اشاعۀ وهابیت موردحمایت رژیم عربستان سعودی در سراسر این کشور و سایر کشورهای اروپا ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس گزارشی که روزنامۀ «دی استاندارد» 20 بهمن 95 منتشر کرد، نهاد امنیت ملی بلژیک تصریح کرد عربستان سعودی از وهابیتی که در مساجد این کشور تبلیغ می‌شود، حمایت مالی می‌کند.

گفته می‌شود ایدئولوژی افراطی وهابیت که از سوی عربستان سعودی تبلیغ و حمایت می‌شود، الهام‌بخش تروریست‌هایی بوده که در سراسر جهان دست به انجام حملات تروریستی زده‌اند.

داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بر اساس همین ایدئولوژی، پیروان سایر ادیان را «کفار» می‌خوانند و آنان را می‌کشند.

به باور بسیاری از کارشناسان، داعش مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی است. تفکرات افراطی داعش تا حد زیادی تحت نفوذ وهابیت است.

وهابیت ایدئولوژی خشن و رادیکال غالب در عربستان است و روحانیون سعودی آزادانه آن را تبلیغ می‌کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku