News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

«اخراج کومی پایانی برای ریاست‌جمهوری ترامپ»

رابرت رایش، وزیر کار دولت امریکا طی سال‌های 1993 تا 1997 (تصویر آرشیوی)

یکی از وزیران پیشین دولت امریکا می‌گوید برکناری جیمز کومی از ریاست پلیس فدرال امریکا ممکن است به منزله پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باشد.

رابرت رایش، وزیر کار دولت امریکا در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، روز دوشنبه اعلام کرد ترامپ شاید سعی داشت کومی را «ساکت کرده، بترساند یا تحت تأثیر قرار دهد.»

کومی در شرایطی اخراج شد که پیش از انتخابات بر پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای ارسال ایمیل‌های دولتی در دوران تصدی‌اش بر وزارت امور خارجه امریکا نظارت می‌کرد و بعد از انتخابات تحقیقات درباره رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه و حمله‌های سایبری علیه حزب دموکرات را شروع کرد.

رایش افزود احتمالی می‌رفت کومی در جلسات کنگره «مدارکی» را ارائه دهد که در این صورت برکناری وی به منزله «جلوگیری از اجرای عدالت و خطایی مستحق استیضاح» است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت در کنگره امریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است، اذعان کرد ترامپ بالاخره استیضاح می‌شود.

حزب دموکرات برای اینکه بتواند طرح استیضاح رئیس‌جمهور امریکا را ارائه دهد، نیازمند 22 کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان است. این بدان معناست که دموکرات‌ها باید تا انتخابات میان‌دوره در سال 2018 صبر کنند.

وزیر کار دولت کلینتون طی سال‌های 1993 تا 1997 تصریح کرد: «تا آن انتخابات کمتر از 18 ماه زمان باقیست. این مدت در عرصه سیاسی امریکا، زمانی طولانی است. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این مدت زمان، ابدیت محسوب می‌شود.»

رایش همچنین سناریویی محتمل را برای زودتر استیضاح شدن ترامپ مطرح کرد.

وی اظهار داشت اگر روند نزولی نظرسنجی‌ها درباره محبوبیت ترامپ «به ویژه در میان نمایندگان جمهوری‌خواه و مستقل» ادامه یابد، «22 نماینده جمهوری‌خواه» شاید به این نتیجه برسند که کنار گذاشتن ترامپ شانس آنها را برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره مجلس نمایندگان افزایش می‌دهد.

در همین حال، نتایج نظرسنجی موسسۀ گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ترامپ بعد از گذشت بیش از 100 روز از شروع ریاست‌جمهوری‌اش نسبت به سه رئیس‌جمهور پیشین این کشور پایین‌تر است.

بر اساس این نظرسنجی، تنها 38 درصد از امریکایی‌ها عملکرد ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور تائید می‌کنند.

گالوپ افزود طبق نظرسنجی‌های پیشین، در یکصد و پانزدهمین روز ریاست‌جمهوری، محبوبیت باراک اوباما 64 درصد، جورج دبلیو بوش 56 درصد و بیل کلینتون 45 درصد بوده است.

گفته می‌شود اخراج کومی و موضوع ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه از دلایل عمده کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور کنونی امریکا است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku