News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

ییلدریم: آلمان بین دوستی با ترکیه و «کودتاچیان»، یکی را انتخاب کند

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه

در پی اقدام آلمان در اعطای پناهندگی سیاسی به مقامات نظامی مظنون به ارتباط با کودتای پارسال ترکیه، نخست‌وزیر این کشور گفت که آلمان باید بین دوستی با آنکارا و «کودتاچیان»، یکی را انتخاب کند.

بن‌علی ییلدریم، سه‌شنبه در جمع قانون‌گذاران حزب حاکم در پارلمان ترکیه افزود آلمان باید در مورد یک‌چیز تصمیم بگیرد؛ اگر به دنبال بهبود روابطش با ترکیه است، باید به جمهوری ترکیه رو کند نه به «کودتاگران».

اشارۀ نخست‌وزیر ترکیه به هواداران فتح‌الله گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه است که در امریکا به سر می‌برد و متهم شده کودتای نافرجام پارسال را سازمان‌دهی کرده است.

تنش‌ها بین آلمان و ترکیه به‌عنوان دو متحد در ناتو از سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که برلین برای اعطای پناهندگی به اتباع ترکیه که از سوی آنکارا به تلاش برای کودتا متهم شده بودند، چراغ سبز نشان داد.

ییلدریم افزود اقدام پاسخ مثبت برلین به درخواست پناهندگی «کودتاچیان» ممک است باعث «تیره شدن» روابط دو کشور شود.

آنکارا در اقدامی تلافی‌جویانه به قانون‌گذاران آلمانی اجازه نداد از یک پایگاه اینجرلیک متعلق به ناتو در نزدیک خاک سوریه بازدید کنند. وزارت امور خارجۀ آلمان، این اقدام ترکیه را «کاملاً غیرقابل‌قبول» خوانده است.

حدود 250 نظامی آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه مستقر هستند که در چارچوب ائتلاف موسوم به ضد داعش در سوریه مأموریت انجام می‌دهند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن ابراز تأسف به خاطر موضع ترکیه گفت برلین به دنبال پایگاهی جایگزین به‌جای اینجرلیک در کشورهای دیگر از جمله در اردن است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

در کودتای نافرجام تیر پارسال گروهی از نیروهای ارتش ترکیه با هدف سرنگونی دولت عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد.

در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند. بعد از کودتا سرکوب منتقدان به‌شدت افزایش یافت به‌طوری‌که انتقاد مجامع حقوق بشری و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku