News   /   سرخط   /   آمريکا

«سوءاستفاده از نرم‌افزارهای سرقتی دولت امریکا در حملات باج‌ افزاری»

تصویری از پیام باج‌خواهی که به نظر می‌رسد در اثر نفوذ باج افزار به رایانه ارسال شده است.

محققان امنیتی می‌گویند مجرمان سایبری با سوءاستفاده از ابزارهای جاسوسی که از آژانس امنیت ملی امریکا سرقت کرده‌اند حملۀ «باج افزاری» گسترده به حدود 100 کشور را در سراسر جهان ترتیب داده‌اند.

اواسط آوریل مجموعه‌ای از ابزارهای هک حرفه‌‌ای که توسط آژانس امنیت ملی امریکا طراحی شده بود از سوی گروه موسوم به «کارگزاران سایه» لو رفت. این موضوع نگرانی‌هایی را دربارۀ احتمال استفادۀ هکرها از این تسلیحات سایبری علیه عموم مردم برانگیخت.

این موضوع حدود یک ماه بعد هنگامی‌که ده‌ها هزار کامپیوتر در سراسر جهان از سوی یک گروه هکری که باج‌خواهی می‌کرد از کار افتادند، به حقیقت پیوست.

این بدافزار مخرب که «واناکرای» نام داشت تمامی فایل‌های کامپیوترهای یادشده را قفل و برای دسترسی مجدد کاربر به آن‌ها تقاضای دریافت 300 تا 600 دلار می‌کرد.

محققان شرکت سازندۀ نرم‌افزارهای امنیتی موسوم به «آواست» 75 هزار مورد از نفوذ این بدافزار به کامپیوترها را در 99 کشور ره‌گیری کردند که نام روسیه، اوکراین و تایوان در رأس این فهرست قرار داشت.

وزارت کشور روسیه با انتشار بیانیه‌ای حملۀ باج افزاری به کامپیوترهای خود را تأیید کرد. این بیانیه با اشاره به جلوگیری از شیوع این ویروس از فعالیت سیستم‌های ضدویروسی برای نابودی آن خبر داد.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌های زیر نظر سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا نیز مجبور شدند پس از ویروسی شدن کامپیوترهای خود از پذیرش بیماران خودداری کنند.

شرکت مخابرات اسپانیا (تلفونیکا) نیز از این حملات سایبری در امان نماند.

تصویر آرشیوی از مقر آژانس امنیت ملی امریکا در مریلند
تصویر آرشیوی از مقر آژانس امنیت ملی امریکا در مریلند

ریچ بارگر، مدیر تحقیق امنیتی شرکت اسپلونک که این باج‌خواهی را به آژانس امنیت ملی امریکا مرتبط می‌دانست، گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین حملات جهانی باج‌خواهی بود که جامعۀ سایبری با آن روبرو شده است.»

این سلاح نرم‌افزاری به هکرهای آژانس امنیت ملی امریکا اجازه می‌دهد با استفاده از وجود نقص در پروتکل شبکۀ کامپیوترهای تحت ویندوز به میلیون‌ها کامپیوتر نفوذ کنند.

شرکت مایکروسافت در نسخۀ مارس خود این مشکل را حل کرد؛ اما کامپیوترها و شبکه‌هایی که سیستم‌های خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند در معرض خطر قرار دارند.

وزارت امنیت داخلی امریکا جمعه (22 اردیبهشت) در بیانیه‌ای از کاربران خواست سیستم‌عامل‌ کامپیوترهای خود را به‌روزرسانی کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما فعالانه اطلاعات مرتبط با این رویداد را به اشتراک می‌گذاریم و آماده‌ایم پشتیبانی و کمک موردنیاز را به شرکای خود در امریکا و سراسر جهان ارائه دهیم.»

تعداد اندکی از سازمان‌هایی که مقر آن‌ها در امریکا قرار دارد نیز جمعه هدف این باج افزار قرار گرفتند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku