News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

آمادگی فلسطینیان برای مراسم روز نکبت در سراسر جهان

فلسطینیان سراسر جهان قرار است در شصت و نهمین سالگرد روز نکبت که طی آن اسرائیلی‌ها مردم فلسطین را از سرزمین خود اخراج کردند، راهپیمایی کنند.

فلسطینیان سراسر جهان قرار است در شصت و نهمین سالگرد روز نکبت که طی آن اسرائیلی‌ها مردم فلسطین را از سرزمین خود اخراج کردند، راهپیمایی کنند.

مراسم روز نکبت هر ساله در 15 می و یک روز بعد از پیدایش رژیم اسرائیل برگزار می‌شود.

در سال 1948 میلادی حدود 750 هزار فلسطینی از زمین‌های خود بیرون رانده شده و در اردوگاه‌های پناهجویان در کرانه باختری، نوار غزه و کشورهای همسایه فلسطین ساکن شدند. برآوردها حاکی از آن است که حدود پنج میلیون فلسطینی همچنان آواره هستند.

اسرائیل در سال 2011 قانونی جنجالی را به تصویب رساند که به موجب آن وزارت دارایی این رژیم می‌تواند بودجه نهادهایی را که در مراسم این روز مشارکت می‌کنند، قطع کند.

حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» اوایل هفته گذشته خواهان انجام اصلاحاتی در این قانون و وضع تحریم‌های شدید علیه دانشگاه‌ها، کالج‌های و نهادهای علمی حامی این مراسم شده بود.

مقام‌های ایرلندی از روز سه‌شنبه یک پرچم فلسطین را بر فراز ساختمان شورای شهر دوبلین، پایتخت این کشور اروپایی، به اهتزاز درآورده‌اند تا در آستانه روز نکبت توجه افکار عمومی را به سال‌های اشغالگری اسرائیل جلب نمایند.

در بیانیه شورای شهر دوبلین آمده است این اقدام بیانگر «همبستگی ما با فلسطینیان ساکن کرانه باختری و غزه... و آوارگان فلسطینی است که حق بازگشت به سرزمین‌شان از آنها سلب شده است.»

این اقدام با استقبال «پویش همبستگی ایرلند با فلسطین» مواجه شده است.

مدیر این پویش حامی فلسطین اعلام کرد: «شمار پناهجویان و [نسل‌های بعدی] آنها که در این پاکسازی قومی [آواره شدند] به میلیون‌ها نفر رسیده است و این افراد به طور شرم‌آوری از حق... بازگشت به سرزمین خود منع شده‌اند.»

فلسطینی‌ها به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه هستند.

اعضای سازمان ملل متحد 29 نوامبر 2012 میلادی، به‌رغم مخالفت شدید اسرائیل، با 138 رأی موافق در مقابل 9 رأی مخالف و 41 رأی ممتنع، با ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین از «نهاد ناظر غیر عضو» به «کشور ناظر غیر عضو» موافقت کردند.

پرچم فلسطین سپتامبر 2015 برای نخستین بار در مقر سازمان ملل در نیویورک به اهتزاز درآمد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku