News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کرد

جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی که از سوی ترامپ اخراج شد.

در پی تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه در دوران مبارزات انتخابات‌ریاست جمهوری 2016 در امریکا، ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، را اخراج کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت ترامپ «توصیۀ دادستان کل و معاون دادستان کل در مورد اخراج مدیر ادارۀ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) را پذیرفته است.»

اسپایسر افزود بررسی‌ها برای انتصاب فردی مناسب به‌عنوان رئیس جدید اف‌بی‌آی «بلافاصله آغاز شده است».

چاک شومر، سناتور ارشد امریکا اقدام ترامپ در اخراج کومی را «اشتباهی بزرگ» خوانده و آن را به اقدام ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در اخراج دادستان کل تشبیه کرده است.

ترامپ در نامه‌اش به کومی به‌صراحت نوشته که «شما قادر به رهبری اف‌بی‌آی نیستید».

در این نامه آمده است انتصاب فردی جدید به‌عنوان رئیس جدید اف‌بی‌آی برای احیای اعتماد عمومی «ضروری است».

به گفتۀ راد روزنشتاین، معاون دادستان کل امریکا، دلیل اعلام‌شده برای اخراج کومی سوء مدیریت وی در تحقیقات در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال بوده است.

هیلاری کلینتون متهم شده بود از ایمیل‌ شخصی در زمان تصدی‌ مقام وزارت خارجۀ امریکا استفاده کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 در امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی

با این حال، برخی تحلیلگران در مورد انگیزه ترامپ برای اخراج رئیس اف‌بی‌آی سؤالات زیادی مطرح کرده و معتقدند دلیل اصلی اخراج، مسئلۀ تحقیق در مورد ارتباط ستاد ترامپ با روسیه بوده است نه ایمیل‌های هیلاری کلینتون.

کومی 56 ساله از مدیران خوشنام اف‌بی‌آی محسوب می‌شود که 4 سال پیش منصوب شد و در حالی اخراج شد که 6 سال دیگر از دوره‌اش باقی مانده بود.

هیلاری کلینتون گفته بود کومی با انجام تحقیقات جدید در مورد ایمیل‌های شخصی وی، شانس او را برای رئیس‌جمهور شدن با باد داد.

کومی چند روز پیش به قانون‌گذاران امریکا گفته بود تحقیقات در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون بر نتیجۀ انتخابات تأثیرگذار بوده، اما وی چارۀ دیگری نداشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku