News   /   اروپا   /   تلگرام

گارد ساحلی ایتالیا: نجات 6 هزار پناهجو در مدیترانه

گارد ساحلی ایتالیا در روزهای جمعه و شنبه حدود شش هزار پناهجو را نجات داده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد طی دو روز گذشته حدود شش هزار پناهجوی عازم اروپا را نجات داده است.

مقام‌های ایتالیایی می‌گویند این پناهجویان در 20 عملیات نجات که روزهای جمعه و شنبه با مشارکت نیروی دریایی ایتالیا، یگان مرزبانی اتحادیه اروپا موسوم به فرانتکس و چندین سازمان غیردولتی انجام شد، نجات یافته‌اند.

در این بیانیه به ملیت افراد نجات‌یافته اشاره نشده است.

در همین حال، گارد ساحلی لیبی خاطر نشان کرد حدود 170 پناهجو را روز شنبه در آب‌های طرابلس نجات داده است اما «به دلیل کمبود تجهیزات» نتوانسته به دیگران کمک کند.

مقدمات اینگونه سفرها را که معمولاً از سواحل شمال غربی لیبی به جزیرۀ لامپدوسای ایتالیا انجام می‌شود، قاچاقچیان فراهم می‌کنند. پناهجویان برای رسیدن به جزیرۀ ایتالیایی باید مسافتی حدوداً 300 کیلومتری را بپیمایند.

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، در دو ماه نخست سال جاری میلادی 487 پناهجو در دریای مدیترانه جان باخته‌اند. این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 425 نفر بود.

وزارت کشور ایتالیا تصریح کرد از شروع سال 2017 حدود 37 هزار نفر که بیشترشان از اتباع کشورهای آفریقایی هستند از طریق لیبی خود را به ایتالیا رسانده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

ایتالیا برای اسکان پناهجویانی که به خاطر گریز از جنگ، خشونت و فقر در کشورهای خود از دریای مدیترانه عبور کرده و وارد اروپا شده‌اند، به شدت دچار مشکل شده است. برخی از ایتالیایی‌ها با اسکان پناهجویان در کشورشان مخالفند.

اروپا در ماه‌های گذشته با موج گسترده‌ پناهجویان مواجه بوده است. این افراد عمدتاً از مناطق جنگ‌زده در شمال آفریقا و خاورمیانه به ویژه سوریه عازم قاره سبز می‌شوند.

به باور بسیاری از کارشناسان، قدرت‌های اروپایی مسبب این مهاجرت‌ها هستند زیرا سیاست‌های آنان باعث تشدید خشونت و گسترش تروریسم در این مناطق آشوب‌زده شده و مردم را وادار به فرار از کشورهای خود می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku