News   /   ايران

ایران قرارداد توسعۀ فرودگاه امام را با یک شرکت فرانسوی لغو کرد

نمایی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

یک مقام ایرانی تفاهم‌نامۀ اولیه با گروه صنعتی بویگوئس فرانسه را برای توسعۀ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) لغو شده است.

 مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که پارسال با شرکت فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در ترمینال ایران‌شهر داشتیم، بر لزوم تحقق هفت بند از سوی فرانسوی‌ها تأکید شده بود اما چهار ماه پیش به دلیل تحقق پیدا نکردن این بند‌ها، ما تفاهم‌نامه را لغو کردیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، محمود نویدی، در خصوص لغو تفاهم‌نامۀ سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در ترمینال ایرانشهر گفت: «در سفری که در گذشته برای جذب سرمایه‌گذار به کشور فرانسه داشتیم، با 2 شرکت فرانسوی تفاهم‌نامه‌ای در قالب قراردادی که هفت بند داشت، امضا کردیم با این شرط که در صورت تحقق آن 7 بند از سوی شرکت فرانسوی، آنها در ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری کنند.»

وی ادامه داد: «مقرر شد شرکت فرانسوی این 7 بند که در حوزه‌های مختلف مالی، فنی و غیره بود را در چهار ماه محقق کرده و اسناد آن را به ما ارائه دهد تا در آن صورت، ادامۀ مذاکرات برای سرمایه‌گذاری ترمینال ایرانشهر انجام شود.»

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: اما این شرکت موفق به تحقق این 7 بند در تفاهم‌نامه نشد و حدود چهار ماه پیش طی نامۀ مکتوب به این شرکت فرانسوی اعلام کردیم که چون نتوانستند 7 بند را اجرا و اسناد را تهیه کنند، این موافقت‌نامه کن‌لم‌یکن شده است.

نویدی گفت: پس از لغو این موافقت‌نامه با شرکت فرانسوی، فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار ترمینال ایرانشهر برگزار کردیم که سرمایه‌گذاران مختلف ایرانی و خارجی از آن استقبال کردند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: «هم‌اکنون 50 شرکت داخلی و خارجی در قالب فراخوان عمومی اعلام آمادگی کردند که حاضر هستند در ترمینال ایرانشهر سرمایه‌گذاری کنند.»

فرودگاه

سخنگوی بویگوئس جمعه (15 اردیبهشت) گفت این تفاهم‌نامه «اکنون از درجۀ اعتبار ساقط شده اما هنوز در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی هستیم.»

روزنامۀ فرانسوی لالتر دو لکسپنسیوناین، پیش‌تر گزارش داده بود این پروژه به علت مشکلات این شرکت در تأمین مالی آن از سوی بانک‌های بین‌‎المللی که به‌رغم لغو تحریم‌های ایران هنوز هم نگران اقدام‌های تنبیهی امریکا هستند، به تعویق افتاد.

یک شرکت فرانسوی دیگر موسوم به وینچی نیز ژانویۀ گذشته قراردادهای اولیه را برای توسعۀ فرودگاه‌های مشهد و اصفهان امضا کرد.

شرکت فرانسوی ایرباس نیز سال گذشته قراردادی به ارزش 19 میلیارد دلار برای فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران امضا کرد. این شرکت تاکنون 3 فروند از این هواپیماها را به ایران تحویل داده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku