News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

«تمایل امریکا برای انحصاری کردن تسلیحات اتمی»

موشک تایتان 2 با قابلیت حمل کلاهک اتمی (تصویر آرشیوی)

به گفته یک تحلیلگر سیاسی، سیاست‌های گوناگون دولت امریکا در قبال کره شمالی حاکی از تمایل دیرینه واشنگتن برای انحصاری ساختن تسلیحات هسته‌ای است.

کوین برت در مصاحبه با شبکۀ پرس‌تی‌وی گفت خصومت میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ به جنگ کره و کشتار کره‌ای‌ها در شمال به دست نیروهای امریکایی بازمی‌گردد.

وی با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، که برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرده بود، خاطر نشان کرد اگر ترامپ با کیم نشستی برگزار کند و به اشتباهات واشنگتن در قبال کره شمالی و دیگر کشورها اذعان کند آنگاه می‌توان شاهد حرکت واقعی به سوی صلح بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این مفسر سیاسی همچنین درباره گزارش‌های مربوط به تلاش آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سی‌آی‌اِی) برای به قتل رساندن رهبر کره شمالی صحبت کرد و افزود اظهارنظر دولت کره شمالی درباره این طرح و هم‍‌زمانی آن با موضع اخیر ترامپ تصادفی نیست.

وزارت امنیت کشور کره شمالی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود طرح سی‌آی‌اِی برای «قتل با استفاده از مواد بیوشیمیایی از جمله مواد رادیواکتیو یا سمی بهترین روش است که در آنها نیازی به دسترسی به هدف نیست.»

برت ادامه داد صرفنظر از تصمیم دولت کره شمالی برای همسو شدن با لحن دوستانه امریکا و شاید برگزاری نشست سطح بالا با دولت ایالات متحده «بحران بسیار جدی» همچنان میان دو کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ترور احتمالی رهبر کره شمالی به جنگ میان دو کشور تبدیل می‌شود، تصریح کرد چنین اقدامی با واکنش «متناسب» پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این مفسر سیاسی اظهار داشت ترور احتمالی کیم جونگ اون شدت بحران میان دو کشور را وارد سطح «کاملاً متفاوتی» می‌کند.

کره شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده و گفته می‌شود در تدارک ششمین آزمایش است. این کشور همچنین بر شدت آزمایش‌های موشکی خود افزوده است.

دولت ترامپ نیز در واکنش به این آزمایش‌ها به دفعات کره شمالی را به واکنش نظامی تهدید کرده است.

با وجود این، دولت پیونگ‌یانگ آزمایش‌های خود را عاملی بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی امریکا و کره جنوبی به این کشور می‌داند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku