News   /   آسيا

کرۀ شمالی: ژاپن اولین کشوری است که طعم سلاح اتمی را می‌چشد

تصویری آرشیوی از رژۀ موشکی کرۀ شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کرۀ شمالی به توکیو هشدار داد اگر درگیری در منطقه روی دهد، ژاپن اولین کشوری است که در ابرهای اتمی خفه خواهد شد.

روزنامۀ دولتی رودونگ سینمون کرۀ شمالی روز چهارشنبه گزارش داد: «در صورت بروز جنگ در شبه‌جزیره، ژاپن که میزبان پایگاه‌های لجستیک، پایگاه‌های پرتاب موشک و پایگاه‌های پروازی نیروهای امریکایی است، پیش از هر کشور دیگر در ابرهای رادیواکتیو فرو خواهد رفت.»

این گزارش می‌افزاید اگر ژاپن به‌واقع «دربارۀ منافعش نگران است»، باید به‌سوی حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تنش در منطقه گام بردارد.

این روزنامۀ دولتی کرۀ شمالی در ادامه تجربۀ بمب‌های اتمی را به ژاپن یادآور شد و تأکید کرد موشک‌های کرۀ شمالی ژاپن را هدف قرار خواهد داد و «پیش از هر کشوری، این کشور در ابرهای رادیواکتیو» فرو خواهد رفت.

این گزارش می‌افزاید: «ژاپن به‌عنوان اولین کشور جهان که فاجعۀ بمب اتمی را تجربه کرده است، بهتر از دیگران می‌داند که فاجعۀ اتمی چقدر وحشتناک است.»

رژه تانک‌های کرۀ شمالی در پیونگ یانگ؛ 26 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد ژاپن از تنش‌های منطقه‌ای به‌عنوان بهانه‌ای برای اصلاح قانون اساسی و صدور مجوز فعالیت‌های نظامی در خارج از مرزهای خود استفاده کرده است.

طرح ژاپن برای اصلاح قانون اساسی اخیراً از سوی شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، اعلام شد و انتظار می‌رود این روند در سال 2020 تکمیل شود.

این روزنامه می‌افزاید: «مقامات ژاپنی باید بااحتیاط رفتار کنند و مشخصاً این موضوع را درک کنند که در صورت بروز جنگ در شبه‌جزیره، ژاپن بیش از همه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.»

تنش در شبه‌جزیرۀ کره در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. مناقشه بر سر برنامۀ موشکی و اتمی کرۀ شمالی، قرار گرفتن امریکا در حالت جنگی، اعزام ناوگروه رزمی به منطقه و انجام رزمایش‌های نظامی با دشمنان پیونگ‌یانگ، کرۀ جنوبی و ژاپن، و مواردی از این دست به بحران در شبه‌جزیرۀ کره دامن زده است.

کرۀ شمالی که هم‌اکنون به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌‎ای خود هدف تحریم‌های مختلف سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا قرار دارد، اعلام کرده که در حال‌ توسعۀ تسلیحات بازدارنده مقابل امریکا است و تا زمانی که واشنگتن خصومت خود را با پیونگ‌یانگ ادامه دهد، از برنامه‌های موشکی و اتمی خود دست نخواهد کشید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku