News   /   اروپا   /   تلگرام

افشای حمایت بلژیک از عربستان سعودی در سازمان ملل

رژیم ریاض در سال‌های اخیر به علت بدرفتاری و تبعیض علیه زنان با فشارهای شدید گروه‌های حقوق بشر مواجه بوده است. (تصویر آرشیوی)

اسناد افشاشده حاکی از آن است که نمایندگان بلژیک برای حمایت از عضویت عربستان سعودی در کمیته حقوق زنان و برابری جنسیتی سازمان ملل دستورالعمل دریافت کرده بودند.

رسانه‌های بلژیکی با افشای این اسناد اعلام کردند دیپلمات‌های این کشور دستور داشتند تا از «نامزدهای پست‌های مختلف» در این رأی‌گیری محرمانه حمایت کنند.

بنا بر اسنادی که حزب سبز بلژیک روز جمعه فاش کرد وزارت امور خارجه این کشور اروپایی از مدت‌ها قبل از نتیجه این رأی‌گیری مطلع بوده است.

همچنین دفتر دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک، از دیپلمات‌های این کشور خواسته تا عربستان سعودی را در جریان این حمایت قرار دهند.

این در حالیست که چارلز میشل، نخست‌وزیر بلژیک، ضمن ابراز پشیمانی و تاسف از رأی کشورش به عضویت عربستان سعودی در کمیته حقوق زنان سازمان ملل گفت دیپلماتی که به نمایندگی از بلژیک در سازمان ملل حضور داشت، به درستی با دولت در بروکسل رایزنی نکرده بود و مجبور به تصمیمی شتاب‌زده شد.

ریندرز نیز با اشاره به ناهماهنگی‌ها در برقراری تماس بین نمایندگان و دولت بلژیک مدعی شد شخصاً در جریان این رأی‌گیری نبوده است.

شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل هفته گذشته 13 کشور از جمله عربستان را برای یک دوره چهار ساله برای عضویت در کمیسیون حقوق زنان انتخاب کرد؛ هدف این کمیسیون پیشرفت زنان به ویژه ترویج برابری جنسیت و توانمندسازی آنان عنوان شده است.

انتخاب عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون - که در سال 2016 میلادی از 144 کشور در فهرست شاخص جهانی شکاف و اختلاف جنسیتی، در رتبه 141 قرار داشت – انتقادهای شدیدی را در میان گروه‌های حقوق بشری برانگیخته است.

یک گروه دیده‌بان حقوق بشر موسوم به «دیده‌بان سازمان ملل» از عضویت عربستان سعودی در «کمیته برابری جنسیت سازمان ملل» به شدت انتقاد کرده و این اقدام را با توجه به تبعیض آشکار این کشور علیه زنان، احمقانه و مضحک دانسته است.

هیلل نوئر، مدیر این گروه، با بیان اینکه تبعیض در عربستان علیه زنان در عمل و قانون آشکار و نظام‌مند است، گفت: «انتخاب عربستان سعودی برای محافظت از حقوق زنان مانند این است که فردی که حریق عمدی ایجاد می‌کند را  به ریاست آتش‌نشانی شهر بگماریم.»

رژیم آل سعود در سال‌های اخیر به علت بدرفتاری و تبعیض علیه زنان با فشارهای شدید گروه‌های حقوق بشر مواجه بوده است.

عربستان سعودی تنها کشوری است که رانندگی زنان در آن ممنوع است. این ممنوعیت در فتوای مذهبی روحانیون وهابی ریشه دارد. رانندگی زنان در عربستان جرم محسوب می‌شود و زنان به اتهام رانندگی دستگیر، محاکمه و حتی به شلاق محکوم می‌شوند.

طبق قوانین عربستان، زنان برای دریافت گذرنامه، ازدواج، سفر، خروج از زندان و گاهی اشتغال یا دسترسی به خدمات پزشکی باید از یکی از مردهای خانواده اجازه بگیرند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku