News   /   اروپا

دیدار صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور روسیه، درآستانۀ گرمی روابط

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (چپ) و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پس از نشستی درباره اوضاع در سوریه در برلین (28 مهر 96)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر به روسیه و در ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دربارۀ ناآرامی در سوریه و مناقشه در اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر مرکل به روسیه که اولین سفر وی به این کشور از سال 2015 تاکنون است، به‌منزلۀ ازسرگیری گفت‌وگوها میان دو طرف پس از تیرگی روابط میان مسکو و اتحادیۀ اروپا تلقی می‌شود.

رهبران دو کشور سه‌شنبه (12 اردیبهشت 96) در بندر سوچی در دریای سیاه ملاقات خواهند کرد.

این دیدار پس‌ازآن صورت می‌گیرد که پوتین در دیدار ماه مارس خود با زیگمار گابریل، وزیر خارجۀ آلمان، «عادی‌سازی کامل» روابط میان دو کشور را خواستار شد.

رهبران روسیه و آلمان پس‌ازآن سطح تماس‌های خود را کاهش دادند که روابط مسکو با اتحادیۀ اروپا به دلیل مناقشه اوکراین به پایین‌ترین سطح خود پس از جنگ سرد رسید.

تنش میان مسکو و غرب یک سال بعد، در پی اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

شبه‌جزیرۀ کریمه طی یک همه‌پرسی در 17 مارس 2014 (26 اسفند 1392) از اوکراین جدا شد و با رأی موافق 96/8 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رسماً به روسیه ملحق شد.

اتحادیۀ اروپا و امریکا مسکو را به دخالت در ناآرامی در شرق اوکراین و «ضمیمه کردن» شبه‌جزیرۀ کریمه به روسیه متهم می‌کنند. مسکو قویاً این اتهام را رد کرده است. دو طرف همچنین یکدیگر را به اعمال تحریم‌های تلافی‌جویانه تهدید کرده‌اند.

آلمان و روسیه به همراه فرانسه در سال‌های 2014 و 2015 برای امضای توافق‌ها صلح میان کی‌ف و نیروهای طرفدار مسکو میانجیگری کردند اما این توافقنامه‌ها نتوانست به این خشونت خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های برلین و مسکو می‌گویند مذاکرات روز سه‌شنبه، مقدمات برگزاری اجلاس گروه 20 درماه جولای و همچنین بررسی اوضاع در اوکراین و سوریه را دربرمی گیرد.

استفان سیبرت، سخنگوی مرکل گفت: «دو موضوع بر کاهش سطح روابط تأثیرگذار بوده است. ضمیمه شدن کریمه برخلاف قوانین بین‌المللی و همچنین بی‌ثباتی در شرق اوکراین از سوی نیروهای طرفدار روسیه».

وی همچنین از این وضعیت به‌عنوان «اوضاع پیچیده ای که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد» نام برد و افزود «قصد ما تلاش برای پیوستن روسیه به توافقنامه‌های سازنده است.»

علاوه بر این کرملین در بیانیه‌ای تأکید کرد مرکل و پوتین دربارۀ نشست گروه 20 و توافق صلح اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد. وی همچنین از سفر صدراعظم آلمان به مسکو به‌عنوان فرصتی برای بررسی چشم‌انداز روابط دوجانبه نام برد.

در پی تصمیم کریمه برای پیوستن به روسیه، مرکل از تحریم‌های اروپا علیه مسکو قویاً حمایت کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه (سمت راست) دردیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از کنفرانس مطبوعاتی مشترک در مسکو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا هفتۀ گذشته در جریان اولین سفر رسمی خود به مسکو تصریح کرد مسیر همکاری میان دو طرف «مسدود نشده» اما  پیشرفت این همکاری به دلیل اختلافات جدی بر سر مسائلی چون اوکراین و سوریه کند  شده است.

انتظار می‌رود پوتین در اجلاس آتی گروه 20 برای اولین بار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیدار کند. روابط دو طرف اخیراً در پی حملات هوایی موشکی یک‌جانبه امریکا علیه خاک سوریه سرد شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز قرار است چهارشنبه در بندر سوچی با پوتین دیدار کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku