News   /   ايران   /   تلگرام

ایران خواستار همکاری کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، می‌گوید کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس نیازمند همکاری مشترک برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و جلوگیری از دخالت‌های خارجی هستند.

ظریف در یادداشتی در صفحۀ اینستاگرام خود به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس نوشت: «منطقه خلیج‌فارس نیازمند همکاری مشترک کلیه کشورهای حاشیه این آبراه حساس به‌منظور ایجاد سازوکار گفتگو و تفاهم برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و چالش‌های مشترک و جلوگیری از دخالت‌های مخرب و منفعت طلبانه خارجی؛ حفظ و تقویت امنیت منطقه و تضمین آزادی کشتیرانی؛ حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و اختلافات بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم‌مداخله در امور داخلی، تغییرناپذیر بودن مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی و ممنوعیت تهدید و توسل به زور؛ و تلاش برای بهبود شرایط عمومی منطقه و ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی و توسعه اقتصادی است.»

وزیر خارجۀ ایران گفت: «کشورهای منطقه قادرند با همکاری یکدیگر، منافع خویش را تأمین نمایند و در مقابل تهدیدات از خود محافظت نمایند.»

وی افزود: «تحقق چنین امری نیازمند توجه به ارزش بنیادین همسایگی جغرافیایی و فرهنگی و حرمت بالای آب‌وخاک برای همه مردمان این پهنه جغرافیایی و نیز یادآوری تجربه ویرانگر جنگ‌های منطقه و آثار مخرب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن است.»

تصویری از صفحۀ اینستاگرام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

ظریف تأکید کرد خلیج‌فارس «کماکان از استمرار مداخلات قدرت‌های بزرگ و نقش مخرب آن‌ها در شکل‌گیری جنگ‌ها و بحران‌ها رنج می‌برد».

وی در ادامه نوشت ایران بر اساس سیاست راهبردی خود، خواهان گفتگو، همفکری و همکاری متقابل برای تأمین منافع مشترک و حل‌وفصل بحران‌ها است.

وزیر امور خارجۀ ایران افزود: «این آبراه، مستقل از مرزهای سیاسی و اختلافات هویتی، میراث مشترک همه ساکنین آن است. نخبگان و فعالین نهادهای مدنی و زیست‌محیطی می‌توانند در فراسوی اختلافات موجود، حول مشترکات فرهنگی و محافظت از زیست‌بوم این آبراه متحد شوند. ما ساکنین آن‌سو و این‌سوی خلیج‌فارس می‌توانیم علیرغم پاره‌ای اختلافات، این آبراه را به دریای دوستی تبدیل کنیم.»

به گفتۀ ظریف مناسبت نام‌گذاری این روز، خروج نیروهای پرتغالی از جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران است و باید آن را مناسبتی برای گرامیداشت خروج استعمارگران و بیگانگان از منطقه قلمداد کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku