سردار دهقان: طرف مقابل به نقض توافق هسته‌ای فکر کنند آن را آتش می‌زنیم

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، می‌گوید اگر طرف مقابل بخواهد به نقض توافق هسته‌ای فکر کند ما آن را آتش می‌زنیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار دهقان در گفتگو با شبکۀ راشا تودی درباره تأکید وزارت امور خارجۀ امریکا بر پایبندی ایران به توافقنامۀ هسته‌ای، هم‌زمان با تهدیدات کاخ سفید ضد تهران و واکنش آن به عملی شدن تهدیدات امریکا افزود: «آقای ترامپ، جمهوری‌خواهان، لابی صهیونیستی و تندروها در امریکا مخالف مذاکرات هسته‌ای بودند و تلاش کردند در این مسیر اخلال ایجاد کنند. پیش از همۀ این‌ها، تحریم‌ها ضد ملت ایران بر اساس گزارش‌های ساختگی در اسرائیل که با کمک منافقین تهیه‌شده بود، اعمال شد.»

وی افزود: «ما فراموش نمی‌کنیم که سازمان‌های امنیتی امریکا تأکید کردند ایران تعهدات خود را نقض نکرده است. این مسئله مربوط به سال‌های طولانی گذشته است.»

وزیر دفاع ایران تأکید کرد: «به اعتقاد من، اسرائیلی‌ها، بعضی کشورهای منطقه و عده‌ای در امریکا آمادگی نداشتند این پرونده را ببندند... به همین علت در آن زمان اجازه ندادند مذاکرات به نتیجه‌ای برسد. اکنون پس‌ازآنکه مذاکرات به نتیجه رسید، می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که بندهای آن اجرا شود؛ اما آن‌ها خودشان تعهداتشان را نقض و تلاش می‌کنند ملت ایران را از استفاده از نتایج این توافقنامه محروم کنند؛ به‌عبارت‌دیگر آن‌ها از حضور نظام قوی در ایران در ابعاد مختلف چه علمی، چه اقتصاد، چه هنر و چه سیاست حمایت نمی‌کنند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه خدشه کردن به قطعنامۀ بین‌المللی امکان‌پذیر نیست، گفت: «موضع رسمی ما آن است که اگر آن‌ها بخواهند توافقنامه هسته‌ای را نقض کنند، ما آن را آتش خواهیم زد.»

سردار دهقان افزود: «ما در مذاکرات شرکت کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در برنامۀ هسته‌ای ایران هرگز انحرافی ایجاد نشده است. آژانس یک‌نهاد رسمی بین‌المللی است. ایران این پرونده را تمام‌شده می‌داند؛ اما اگر بخواهند به تحریم‌ها بازگردند و بعضی مشکلات را ایجاد کنند، طبیعی است که ایران به‌تنهایی به این توافقنامه پایبند نخواهد بود. البته تأکید می‌کنیم برای نقض این توافقنامه تلاش نمی‌کنیم و قصد نداریم بهانه‌ای برای آن‌ها ایجاد کنیم که بگویند ایران توافقنامۀ هسته‌ای را نقض کرده است.»

ایران و کشورهای گروه 1+5 در 23 تیرماه سال 1394 در وینِ اتریش به توافق هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن، بنا شد در ازای اعمال محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های ضد ایرانی مرتبط با برنامۀ هسته‎ای لغو شود.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku