News   /   آسيا

هشدار سئول و واشنگتن به کرۀ شمالی

کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

کرۀ جنوبی و امریکا توافق کردند در صورت انجام اقدامات «تحریک‌آمیز» بیشتر از سوی پیونگ‌یانگ، «اقدامات تنبیهی فوری» علیه کرۀ شمالی انجام دهند.

دفتر ریاست جمهوری کرۀ جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه میان کیم کوان جین، مشاور امنیت ملی این کشور، و اچ.آر مک‌مستر، همتای امریکایی‌اش، حاصل شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «دو طرف توافق کردند، در صورت انجام اقدامات استراتژیک تحریک‌کننده از سوی کرۀ شمالی، سریعاً اقداماتی تنبیهی از جمله (ارائه و تصویب) قطعنامۀ جدید در شورای امنیت سازمان ملل، در دستور کار قرار گیرد.»

مقامات ارشد امریکایی کرۀ شمالی را تهدید امنیت ملی قلمداد می‌کنند و پیونگ‌یانگ را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده‌اند.

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ را بررسی می‌کند

در همین حال تد کروز، سناتور ایالت تگزاس امریکا، گفت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در حال بررسی اقدام نظامی علیه کرۀ شمالی است.

کروز چهارشنبه‌شب پس از حضور در نشست خصوصی «طولانی‌مدت و مفصل» در کاخ سفید دربارۀ کرۀ شمالی که 100 نمایندۀ مجلس سنای امریکا در آن حضور داشتند، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: «البته دولت و کنگره امیدوار هستند که اقدام نظامی ضرورت پیدا نکند. اگر تهدیدی آشکار و قریب‌الوقوع علیه امریکا وجود داشته باشد، ارتش ما باید آمادۀ اقدام باشد و معتقدم که آن‌ها (نیروهای ارتش) آمادۀ انجام اقداماتی در زمینۀ امنیت کشورمان هستند.»

در این نشست رکس تیلرسون، وزیر خارجه، جیمز متیس، وزیر دفاع، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک، و دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی امریکا، گزارشی دربارۀ آخرین تحولات در قبال کرۀ شمالی، به سناتورها ارائه دادند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نیز در این نشست که به درخواست میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، برگزار شد، حضور داشت.

آزمایش موشک‌های بالستیک و کلاهک‌های اتمی از سوی کرۀ شمالی، هشدار امریکا را به دنبال داشته و کاخ سفید رسماً از احتمال مقابلۀ نظامی با کرۀ شمالی سخن گفته است.

با بالا گرفتن تنش در شبه‌جزیرۀ کره، امریکا اخیراً یک فروند ناو هواپیمابر و یک زیردریایی اتمی‌اش را به آب‌های کرۀ جنوبی اعزام کرده است.

کرۀ شمالی که هم‌اکنون به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌‎ای خود هدف تحریم‌های مختلف سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا قرار دارد، اعلام کرده که در حال‌ توسعۀ تسلیحات بازدارنده مقابل امریکا است و تا زمانی که امریکا خصومت خود را با پیونگ‌یانگ ادامه دهد، از برنامه‌های موشکی واتمی خود دست نخواهد کشید.

کرۀ شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده و موشک‌های متعددی پرتاب کرده و ظاهراً در حال آماده‌سازی ششمین آزمایش اتمی خود است.

پیونگ‌یانگ هدف از این برنامه‌ها را حفاظت امنیتی علیه تجاوز نظامی بالقوه امریکا اعلام کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku