قتل وبلاگ‌نویس منتقد عربستان در مالدیو

یمین رشید، وبلاگ‌نویس مالدیوی، به قتل رسید. (عکس از نیویورک‌تایمز)

یک وبلاگ‌نویس که مطالب طنزآمیز علیه اسلام‌گرایان افراطی در مالدیو منتشر می‌کرد، با ضربات چاقو کشته شد.

جسد یمین رشید ۲۹ ساله، وبلاگ نویس و طنزپرداز مالدیوی، در حالی روی پلکان ورودی خانه‌اش در شهر ماله پیدا شد که جراحات متعدد چاقو روی بدن او دیده می‌شد.

پلیس حوالی ساعت 3 صبح رشید را که به خاطر شدت جراحات وارده از هوش رفته بود، پیدا کرد و او را به بیمارستان رساند. اما وی اندکی بعد جان باخت.

حسین رشید، پدر یمین، به رسانه‌های محلی گفت پسرش 16 بار از ناحیۀ سینه، گردن و سر مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، رشید بارها به پلیس در مورد تهدیداتی که دربارۀ به قتل رسیدنش دریافت می‌کرد، گزارش داده بود اما پلیس اعتنایی به گزارش‌های او نمی‌کرد.

رشید علاوه بر نویسندگی، کمپینی راه‌اندازی کرده بود تا احمد ریلوان عبدالله، یکی از دوستان خود و روزنامه‌نگار روزنامۀ ایندیپندنت مالدیو، را که در سال 2014 ربوده شده بود، پیدا کند.

وی بیشتر با توییت‌های طنزآمیز و نوشته‌های هفتگی در وبلاگ مشهور خود شناخته شده بود. وی همواره از دولت به دلیل استفادۀ ابزاری از دین در جهت منافع شخصی انتقاد می‌کرد.

رشید سال گذشته با انتشار مطلبی در توییتر گفته بود بارها تهدید به مرگ شده و این موضوع را به پلیس اطلاع داده اما پلیس پاسخی به وی نداده است.

عبدالله یمین، رئیس‌جمهور مالدیو، در بیانیه‌ای قتل این وبلاگ‌نویس را محکوم کرد و وعده داد برای یافتن عاملان این جنایت، تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

بنا بر گزارش‌ها، مالدیو یکی از کشورهایی است که اتباع آن برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه و عراق رفته‌اند.

جمهوری مالدیو، کشوری با 1200 جزیره در جنوب غربی هند، یکی از مقاصد برتر گردشگری است. اما این کشور با جمعیتی کمتر از 400 هزار نفر، به یکی از منابع اصلی تأمین نیروی انسانی گروه تروریستی داعش تبدیل شده است. دولت این کشور اعلام کرد دست‌کم 49 مالدیوی برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کردند. این در حالی است که یک نهاد امنیتی بین‌المللی در سال 2015 این رقم را حدود 200 نفر اعلام کرده بود.

مالدیو به‌شدت تحت نفوذ عربستان سعودی و وهابیت است. طی سال‌های اخیر رژیم آل‌سعود مبلغان مذهبی خود را به مالدیو می‌فرستد تا به دانشجویان این کشور بورس تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌های عربستان سعودی اعطا کنند.

نمای هوایی از جزیرۀ مرجانی فافوی مالدیو

در همین راستا، پیش‌تر در اواخر اسفند 95، گزارش‌های متعددی در خصوص اینکه دولت ریاض یا یک نهاد تجاری سعودی قصد دارد جزایر مرجانی فافو را در ازای 10 میلیارد دلار خریداری کند، منتشر شد.

گفته می‌شد رقم پیشنهادی برای خرید این 28 جزیره تقریباً دو برابر درآمد مالدیو است.

هم‌زمان با انتشار این گزارش‌ها، احزاب مخالف این کشور نسبت به سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به مالدیو اعتراض کرده‌ و اعلام کردند مخالف فروش خاک کشورشان هستند.

اعضای حزب دموکراتیک مالدیو پیش‌تر هشدار داده بودند تصمیم دولت برای فروش این جزایر به عربستان سعودی باعث گسترش وهابیت در این کشور جزیره‌ای خواهد شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku