ورود متیس به افغانستان با هدف تغییر سیاست‌های واشنگتن

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر دفاع امریکا با هدف پیاده‌سازی سیاست‌های دولت واشنگتن در افغانستان به طور ناگهانی وارد این کشور جنگ‌زده شده است.

جیمز متیس دوشنبه وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و قرار است با مقام‌های افغان و نظامیان امریکایی مستقر در این کشور دیدار کند.

متیس در شرایطی وارد این کشور شد که عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و قدم شاه شهیم، فرمانده ارتش افغانستان، به دلیل حمله مرگبار هفته گذشته طالبان به یک پایگاه نظامی که حدود 140 کشته برجای گذاشت، از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند.

حدود 10 عضو طالبان که لباس‌های ارتش افغانستان را به تن داشتند با خودروهای خود وارد این پایگاه شدند و به روی سربازان آتش گشودند. احتمال می‌رود شمار قربانیان این حمله مرگبار افزایش یابد.

در حال حاضر بیش از 9 هزار نیروی امریکایی در افغانستان مستقر هستند. امریکا ادعا می‌کند هدف از استقرار این نظامیان حفظ امنیت در سراسر افغانستان است تا نیروهای افغان برای بر عهده گرفتن این مسئولیت آماده شوند.

بنا بر گزارش‌ها، دولت امریکا درصدد است با تغییر مأموریت نظامیانش در افغانستان، به جای تمرکز روی فعالیت‌های آموزشی و مستشاری به انجام حمله‌های هوایی علیه گروه‌های تروریستی از جمله داعش بپردازد.

این تغییر موضع هنگامی نمایان شد که جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، دستور استفاده از بزگترین بمب غیرهسته‌ای امریکا موسوم به «مادر همه بمب‌ها» را علیه آنچه مواضع داعش خوانده می‌شود، صادر کرد.

وزیر دفاع امریکا هفته گذشته در سخنانی از این اقدام کشورش دفاع کرد و گفت: «جنگ در جریان بود و ما برای درهم شکستن داعش از هر چه لازم باشد استفاده می‌کنیم. ما در هر میدان جنگی که با داعش روبرو هستیم این مسئله را به وضوح نشان داده‌ایم.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku