News   /   اروپا

انتخابات فرانسه؛ ترس فرانسوی‌ها از تروریسم و پوپولیسم

عبور یک عابر از مقابل پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، مردم در فضای ترس از حملات تروریستی و نگرانی از پیروزی پوپولیسم به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

فرانسوی‌ها امروز روز یکشنبه در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی شرکت می‌کنند. مهلت قانونی تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات به پایان رسیده و مرحله سکوت انتخاباتی یک روز قبل از انتخابات آغاز شده است.

از اواسط جمعه‌شب، نامزدها دیگر از انجام تبلیغات چه سمعی و چه بصری منع شده‌اند. طبق قانون اساسی فرانسه، تبلیغات انتخاباتی یک روز قبل از آغاز رأی‌گیری از نیمه‌های شب پایان می‌یابد و سکوت انتخاباتی شامل رسانه‌ها نیز می‌شود و هرکس که این سکوت انتخاباتی را رعایت نکند با جریمه‌ای تا ۷۵‌هزار یورو موجه است. مراکز اخذ رأی آماده استقبال از رأی‌دهندگان فرانسوی هستند و همه مقدمات برای برگزاری انتخابات تکمیل شده است.

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠١٧ فرانسه درحالی آغاز می‌شود که «مارین لوپن» راست افراطی،‌ «امانوئل ماکرون» مستقل، «‌ژان لوک ملانشون» چپ‌گرا و «فرانسوا فیون» محافظه‌کار چهار کاندیدای پیشتاز برای ریاست‌جمهوری هستند.

در دور اول انتخابات، از بین مجموع کاندیداهای ریاست‌جمهوری - که تعدادشان ١١ نفر است - اگر کسی موفق به اخذ بیش از ٥٠‌درصد آرا نشود، دو کاندیدا به دور دوم می‌روند و در مرحله بعد، رقابت میان آن دو نفر خواهد بود.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف آرای ٤ نامزد اصلی، حدود چهار ‌درصد است، بنابراین لوپن، ‌ماکرون،‌ ملانشون و فیون همگی دارای شانس پیروزی هستند ولی هیچ‌کس قادر به جمع‌آوری اکثریت مطلق آرا نخواهد بود.

از سوی دیگر، تاکنون هیچ کاندیدایی در تاریخ ریاست‌جمهوری فرانسه نتوانسته در دور اول با اکثریت مطلق آرا پیروز شود. دور دوم این انتخابات، روز یکشنبه ٧ می‌ برگزار خواهد شد.

فرانسوی‌های مقیم کانادا برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. (3 اردیبهشت 96، عکس از رویترز)

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها

امانوئل ماکرون که کاندیدای ریاست‌جمهوری جنبش مستقل خود به نام «حرکت به جلو» است، در نظرسنجی‌ها با برتری ناچیزی و با ٢٣‌ درصد رأی از کاندیداهای دیگر جلوتر است.

پس از او، مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی و ضد مهاجرت و مخالف اتحادیه اروپا قرار دارد. به نظر می‌رسد که خانم لوپن، قدرتمندترین رقیب ماکرون باشد و این دو، به دور دوم انتخابات بروند. اختلاف این دو در نظرسنجی‌ها، کمتر از یک‌ درصد است.

 فرانسوا فیون، نخست‌وزیر سابق فرانسه، نامزد سومی خواهد بود که با ٢٠‌ درصد رأی، بعد از ماکرون و لوپن قرار دارد. ژان لوک ملانشون سوسیالیست نیز با ١٩‌درصد در نظرسنجی‌ها در جایگاه چهارم است.

اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در دور دوم با حضور لوپن به همراه ماکرون یا فیون به‌عنوان رقیبش برگزار خواهد شد.

 با وجود این، هنوز نمی‌توان تحلیل دقیق و حتمی از نتایج انتخابات به دست آورد، چراکه حدود ٢٠‌ درصد از رأی‌دهندگان در نظرسنجی‌ها تصمیم قطعی نگرفته‌اند و این میزان، آرای کمی نیست.

گشت‌زنی نیروهای پلیس فرانسه در خیابان‌های پاریس بعد از حمله تروریستی (1 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترس از عدم امنیت در میان مردم

مردم درحالی امروز پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد که نظرسنجی‌ها در مورد مشارکت پایین مردم، ترس و نگرانی آنها را نسبت به حملات تروریستی نشان می‌دهد.

فرانسه در ‌سال گذشته شاهد حملات تروریستی کوچک و بزرگی بوده است. پنج‌شنبه گذشته نیز حمله مرگباری به اتوبوس پلیس فرانسه در پاریس صورت گرفت. حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، از شهروندان این کشور خواسته پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. وی با توجه به نگرانی مردم فرانسه از ترس حملات تروریستی تأکید کرد: «همه اقدامات لازم برای تأمین امنیت مراکز اخذ رأی اتخاذ شده و ۵۰‌ هزار نیروی پلیس و هفت‌ هزار نیروی نظامی وظیفه تأمین امنیت انتخابات را برعهده دارند.»

 با این حال، نظرسنجی‌ها نشان از حضور کمرنگ و مشارکت بسیار پایین مردم دارد.

ترس و سردرگمی در میان مردم فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بالا گرفته است. در چند ماه گذشته، پیروزی پوپولیسم در جهان با رأی مردم (پیروزی برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پیروزی ترامپ در امریکا و رأی «آری» مردم ترکیه به نظام مورد تأیید اردوغان) بسیاری را نگران کرده است.

نگرانی از خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، بحران مهاجرت و بحران اقتصادی و عدم امنیت در مقابل حملات تروریستی، همه و همه موجب شده که نگاه‌ها به انتخابات فرانسه دوخته شود.

در این میان، بسیاری نگران پیروزی جریان راست افراطی (مارین لوپن) در این انتخابات هستند.

خسارت ناشی از حمله تروریستی اخیر در پاریس (1 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

حمله اخیر پاریس، به سود لوپن

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود، ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات بروند، این، به ضرر مارین لوپن تمام خواهد شد.

با این حال، برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که حملات تروریستی اخیر فرانسه، می‌تواند آرای بسیاری از مردم را به سبد لوپن بریزد. در پی این حمله، مارین لوپن در برخی نظرسنجی‌ها از نامزدهای دیگر پیشتاز شد.

 لوپن بعد از این حمله، خواستار بسته شدن تمام مساجد در فرانسه شد. وی روز جمعه در یک کنفرانس خبری تلویزیونی خواستار «تعطیلی تمام مساجد در فرانسه، اخراج تمام واعظان و تقویت مرزهای کشورش» شد.

به گفته او، تمام افرادی که در لیست نظارت سرویس‌های امنیتی فرانسه هستند، یا باید از فرانسه اخراج شوند یا حق شهروندی آنها لغو شود.

اولاند، مارین لوپن را به سوءاستفاده از این حوادث متهم کرده است.

مسأله افزایش اقبال مردمی به لوپن، بعد از حمله هفته گذشته پاریس، چیزی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا نیز بر آن تأکید کرده است.

ترامپ گفته است که او به‌صورت ضمنی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه را تأیید نکرده، اما باور دارد که حمله اخیر به لوپن کمک خواهد کرد چرا که این نامزد «رویکردهای سفت و سختی» درباره کنترل‌ مرزها و آنچه در فرانسه رخ می‌دهد، دارد.

ین اظهارات ترامپ ساعاتی پس از آن مطرح شد که او در پیامی توییتری نوشت: «دیگر مردم فرانسه تحمل این‌گونه حملات را ندارند. این حمله تأثیر زیادی بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خواهد داشت!»

از سوی دیگر، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این حمله موضع فرانسوا فیون محافظه‌کار را نیز تقویت می‌کند. لوپن و فیون هر دو علیه «اسلامی‌گرایی» اعلام جنگ کرده و متعهد شده‌اند که با تقویت نیروهای پلیس و سرکوب مهاجرت از شهروندانشان حفاظت کنند.

 

***این مطلب برگرفته از شماره 1107 روزنامه شهروند می باشد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku