تاکید روسیه بر ادامۀ همکاری‌ روسیه، ایران و ترکیه برای تقویت آتش‌بس در سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ روسیه می‌گوید مسکو، تهران و آنکارا به همکاری برای تثبیت آتش‌بس سراسری در سوریه ادامه می‌‌دهند.

سرگئی لاوروف، روز جمعه (اول اردیبهشت) بعد از نشست شورای وزیران خارجۀ سازمان شورای همکاری شانگهای در آستارا، پایتخت قزاقستان، در یک کنفرانس خبری، از ادامۀ همکاری مسکو، تهران و آنکارا در «روند آستانه» خبر داد و گفت در این راستا سازوکارهای مشترکی برای مجازات و مقابله با ناقضان آتش بس در نظر گرفته می‌شود.

آتش‌بس فراگیر در سوریه از 10 دی ماه 1395، به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برقرار شد.

روسیه، ایران و ترکیه دربارۀ برقراری نوعی سازوکار به منظور حمایت از آتش‌بس موقت به توافق رسیده و با میانجیگری آنها، از آغاز سال 2017 تاکنون، سه دور مذاکرات صلح میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف در آستانه برگزار شده است.

اولین دور این مذاکرات که در ماه ژانویه برگزار شد، برای نخستین بار در شش سال مناقشۀ سوریه، نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های مخالف را گردهم آورد و زمینه را برای ازسرگیری مذاکراتِ تحت هدایت سازمان ملل دربارۀ بحران سوریه هموار کرد.

ایران، روسیه و ترکیه چهارم، پنجم و هجدهم بهمن 1395 مذاکرات آستانه را باهدف پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای بحران و مناقشۀ نظامی چندساله سوریه سازمان‌دهی کرده‌ و به بررسی اجرای توافق‌های مربوط به برقراری آتش‌بس، ساز و کار نظارت مؤثر بر آن و تدابیر اعتمادساز پرداختند.

سه کشور همچنین بر سر ایجاد سازوکاری سه جانبه برای نظارت بر آتش‌بس سوریه به توافق رسیده‌اند.

دور چهارم این مذاکرات که قرار بود 24 اسفندماه سال گذشته به مدت دو روز آغاز شود به علت امتناع معارضان مسلح از شرکت در آن، به تعویق افتاد.

قرار است دور بعدی مذاکرات، سوم و چهارم ماه می (13 و 14 اردیبهشت 1396) برگزار شود.

تصویری از سومین دور نشست مذاکرات صلح سوریه در آستارا، پایتخت قزاقستان (25 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

لاوروف تصریح کرده است روسیه از روند آستارا برای تقویت نظام آتش‌بس در سوریه استفاده می‌کند و همراه با ایران و ترکیه سازوکارهای مشترکی را در نظر می‌گیرد که در قالب آن‌ها نه تنها موارد نقض توافق آتش بس ثبت می‌شود بلکه به موارد نقض پاسخ داده شده و ناقضان تحت فشار قرار خواهند گرفت.

روند آستانه به از سرگیری مذاکرات صلح سوریه که تحت حمایت سازمان ملل بوده است، کمک کرد.

در چارچوب نشست بین‌المللی سوریه (روند آستانه)، تهران در تاریخ ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ میزبان نشست کارشناسی و جلسات «گروه مشترک» سه کشور ضامنِ آتش‌بس سوریه در روند آستانه بود.

لاوروف در اظهارات اخیر خود از بلوک اصلی مخالف دولت سوریه موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات»، به خاطر پافشاری بر برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، انتقاد کرده است.

لاوروف به خودداری تشکل گروه‌های مسلح موسوم به کمیته عالی مذاکرات (مورد حمایت ریاض) از مشارکت در گفت‌وگو برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه از جمله تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: «اعضای این تشکل از بحث دربارۀ هر مساله‌ای جز سرنگونی حکومت بشار اسد خودداری می‌کنند که در قطعنامه‌های شورای امنیت نیز این موضوع پیش‌بینی نشده است.»

لاوروف از افرادی که بر کمیتۀ عالی مذاکرات نفوذ داشته و در تامین بودجۀ آن نقش دارند، خواست در «سیاست‌های خود» تجدید نظر کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku