ژنرال بازنشستۀ پاکستانی فرمانده ائتلاف سعودی شد

راحیل شریف، ژنرال بازنشستۀ ارتش پاکستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

راحیل شریف، ژنرال بازنشستۀ ارتش پاکستان، برای به دست گرفتن فرماندهی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی، عازم ریاض شده است.

گزارش رسانه‌ها حاکی است، این ژنرال 60 ساله که سال گذشته بازنشسته شد، روز جمعه وارد ریاض شده است.

در حالی شریف این پست را در اختیار می‌گیرد که بسیاری از مردم پاکستان از جمله سیاستمداران، افسران بازنشسته ارتش و نخبگان، رهبران شیعی و سنی میانه‌رو و قانون‌گذاران، انتخاب شریف را نقض بیانیۀ پارلمانی آوریل 2015 می‌خوانند. پارلمان پاکستان در این تاریخ سیاست حفظ بی‌طرفی به ویژه در تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن را به تصویب رساند.

عربستان سعودی هزینۀ ائتلافی نظامی متشکل از 40 کشور عمدتاً مسلمان را بر عهده دارد و مدعی است این ائتلاف با هدف مبارزه علیه گروه‌های تندرو از جمله گروه تکفیری تروریستی داعش تشکیل شده است.

ویرانه‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از سوی دیگر ریاض هم اکنون رهبری یک ائتلاف نظامی دیگر را بر عهده دارد که از فروردین سال 1394 تجاوز نظامی خود را به یمن آغاز کرده است. در این حملات تاکنون بیش از 12 هزار یمنی کشته شده‌اند.

تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز شد؛ سعودی‌ها در این حملات علاوه بر کشتن و زخمی کردن هزاران یمنی، بسیاری از زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی از جمله مدارس، کارخانه‌ها و ... را تخریب کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku