News   /   آمريکا

امریکا به دنبال جمع‌آوری اتهامات علیه آسانژ

جولیان آسانژ بنیان‌گذار وبگاه افشاگر ویکی‌لیکس در کنفرانسی مطبوعاتی در داخل سفارت اکوادور در لندن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در تلاش برای بازداشت جولیان آسانژ بنیان‌گذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس اتهامات جدیدی را علیه وی آماده کرده است.

مقام‌های مطلع از این موضوع پنجشنبه (31 فروردین 96) در گفت‌وگو با سی ان ان گفتند سابقۀ تحقیقات وزارت دادگستری دربارۀ آسانژ و ویکی‌لیکس به سال 2010 برمی‌گردد اما دادستانان از آن زمان سرگرم تحقیق دراین‌باره هستند که آیا مطابق با بند اول قانون اساسی امریکا تعقیب قضایی آسانژ ممنوع است یا خیر.

بر اساس این گزارش، دادستانان قضایی امریکا اکنون راهی را برای بازداشت مردی که هزاران سند ربوده‌شده از سوی بردلی منینگ (چلسی منینگ) منتشر کرد، یافته‌اند.

وزارت دادگستری امریکا در دورۀ ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا اعلام کرد ازآنجایی‌که ویکی‌لیکس تنها نهادی نیست که این اسناد سرقت شده  را منتشر کرده بنابراین متهم کردن آسانژ دشوار است.

برخی از روزنامه‌ها ازجمله نیویورک‌تایمز و گاردین نیز این اسناد را منتشر کرده بودند.

به گفتۀ مقامات رسمی امریکا که از این روند مطلع هستند، بازرسان پس‌ازآن نظرشان را تغییر دادند که دریافتند ویکی‌لیکس در کمک به ادوارد اسنودن تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) در افشای مقادیر زیادی اسناد محرمانه نقش فعالی داشته است.

آسانژ از سه سال و نیم پیش (ژوئن 2012) پی از آن‌که دادستانان سوئدی درخواست بازداشت وی را به اتهام تجاوز جنسی صادر کردند، به سفارت اکوادور پناهنده شده است. آسانژ بارد اتهامات تجاوز می‌گوید این اتهامات در راستای تلاش برای استرداد وی به امریکا مطرح‌شده است؛ جایی که وی به اتهام انتشار 500 هزار سند محرمانه ارتش امریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

طرفداران جولیان آسانژ با حمل پوسترهایی مقابل سفارت اکوادور در لندن اجتماع کردند. 15 بهمن 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مایک پومپیو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،  پنج‌شنبه (24 فروردین 1396) سایت افشاگر ویکی‌ لیکس را یک «سازمان اطلاعاتی متخاصم غیردولتی» خواند و رئیس آن را به همکاری با دشمنان امریکا متهم کرد.

پمپئو در سخنان اخیر خود در اندیشکدۀ امریکایی موسوم به مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی (CSIS) در واشنگتن، گفت: «ویکی لیکس همچون یک سرویس اطلاعاتی متخاصم گام برمی‌دارد و مانند یک سرویس اطلاعاتی متخاصم حرف می‌زند.»

همچنین ویکی‌ لیکس را به تمرکز بر امریکا و ترغیب هوادارانش برای پیوستن به سیا باهدف دستیابی به اطلاعات متهم کرد.

وی گفت ویکی‌ لیکس از چلسی منینگ خواسته است تا اطلاعات محرمانه خاصی را ره‌گیری کند وعمدتا بر روی امریکا متمرکز بوده است.

ویکی لیکس همچنین ماه گذشته با انتشار اطلاعات محرمانه دیگری دربارۀ امریکا سازمان اطلاعاتی این کشور را دچار آَشفتگی کرد. این اسناد جزئیاتی را درباره آسیب‌پذیری فناوری که سیا برای هک ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌کند، دربرمی گیرد.

آسانژ اقدام سیا را در خودداری از افشای اطلاعاتی دربارۀ این آسیب‌پذیری و جلوگیری از اقدامات این صنایع و مقام‌های دولتی برای اتخاذ اقدامات ضروری محکوم کرده است.

دولت امریکا همواره از ویکی لیکس به‌عنوان ابزار سازمان اطلاعات روسیه نام‌برده است.

سیا در ماه دسامبر 2016 اعلام کرد عوامل اطلاعاتی روسیه از ویکی‌ لیکس در کمک به شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا و پیروزی دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی بهره برده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku