سازمان ملل از عربستان خواست از بمباران بندر حدیدۀ یمن خودداری کند

اسکلۀ بندر حدیده یمن که هدف حملۀ هوایی عربستان قرار گرفته است (تصویر آرشیوی از رویترز)

بندر حدیده

سازمان ملل متحد از ائتلاف به رهبری عربستان که به یمن تجاوز نظامی کرده خواسته است از بمباران بندر حدیده به خاطر نقش کلیدی این بندر در تأمین ملزومات حیاتی مردم جنگ‌زدۀ یمن خودداری کند.

جیمی مک گولدریک، هماهنگ‌کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل برای یمن، پنجشنبه در امان، پایتخت اردن گفت بندر حدیده در سواحل دریای سرخ که تحت کنترل جنبش انصار الله است نقشی حیاتی برای غیرنظامیانی دارد که با تهدید گرسنگی مواجه هستند.

مک گولدریک تأکید کرد ائتلاف به رهبری عربستان باید نگرانی‌ها در مورد فجایع انسانی را در جریان حملاتش به یمن در نظر بگیرد.

این مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه بندر حدیده «ضروری‌ترین و مهم‌ترین» ورودی برای واردات مایحتاج غذایی، دارویی و کمک به مردم نیازمند یمن است، تأکید کرد که حملۀ ائتلاف به بندر حدیده ضرورتی ندارد.

(موقعیت بندر حدیده یمن را در نقشه زیر ببینید)

سازمان ملل برای ارائۀ کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن 2.1 میلیارد دلار کمک‌های بین‌المللی درخواست کرده است. مک گولدریک ابراز امیدواری کرد در کنفرانس کمک به یمن که قرار است طی چند روز آتی در ژنو برگزار شود، این مبالغ تأمین شود.

وی گفت: این مبلغ برای «نجات زندگی و تأمین نیازهای بسیار اساسی مردم یمن» درخواست شده است.

هفتۀ گذشته نیز، ادریس جزایری، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل گفت عربستان با مختل کردن واردات و صادرات مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی به یمن، این کشور را فلج کرده و در آن «فاجعۀ انسانی» به بار آورده است.

این کارشناس حقوقی سازمان ملل با اشاره به اینکه یمن 80 تا 90 درصد وابسته به واردات ملزومات و ضروریات زندگی شهروندانش است، افزود بندر حدیده که نقشی حیاتی در واردات به یمن دارد به خاطر اقدامات محدودکننده و حملات عربستان وضعیت بسیار بدی پیدا کرده است.

طبق تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد، حدود 80 درصد از جمعیت یمن (بیش از 21 میلیون نفر) نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارند.

سازمان ملل چندی پیش هشدار داد مردم یمن به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای عربی با تهدید قحطی گسترده مواجه هستند.

به گفتۀ تحلیلگران، امریکا و چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا با ارسال اسلحه و ارائۀ آموزش‌های نظامی به نیروهای عربستان عملاً در تشدید وضعیت اسفبار غیرنظامیان یمن مؤثر بوده‌اند.

آمارها حاکی است تاکنون بیش از 12 هزار یمنی در تجاوز نظامی عربستان طی دو سال اخیر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku