درگیری شدید نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان در روز «آزادی و کرامت»

تصویری از نیروهای رژیم صهیونیستی در نزدیکی نابلس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 درگیری‌های شدیدی میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی در محلۀ المعاجین در شهر نابلس رخ داده است.

 بنا بر گزارش مرکز رسانه‌ای فلسطین، دوشنبه‌شب در پی حملۀ اسرائیلی‌ها به شهرک‌های العیزریه و ابودیس در جنوب شرق قدس اشغالی، درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و اسرائیلی‌ها رخ داد.

طبق این گزارش، در این حملات 11 تن در پی شلیک گلوله‌های پلاستیکی مجروح و 23 نفر نیز به دلیل پرتاب گاز اشک‌آور دچار مشکلات تنفسی شدند.

تنها سلاح مبارزان فلسطینی در مقابل تهاجم وحشیانۀ رژیم صهیونیستی، سنگ است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین راستا، به دلیل بزرگداشت روز اسیران، مناطق مختلف کرانۀ باختری شاهد تظاهرات و درگیری بود.

فلسطینیان برای اعلام همبستگی با 1500 اسیری که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، دوشنبه (28 فروردین) را روز «آزادی و کرامت» نام نهادند.

​این اعتصاب در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نمایندۀ اسرا با اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی برای بهبود اوضاع اسیران آغاز شده است.

در همین راستا نیروهای اشغالگر 6 تن از اسرای فلسطینی را که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، ازجمله مروان البرغوثی، نمایندۀ کمیتۀ مرکزی جنبش فتح، را از زندان «هداریم» به زندان انفرادی در جلمه منتقل کردند.

​البرغوثی در پیام خود به زندانیان تأکید کرد که «ندای خود را از داخل زندان کوچکش و از بین هزاران اسیر و به نام آن‌ها فریاد می زند؛ اسیرانی که برای دفاع از حق خود در برخورداری از آزادی و کرامت، نبرد اعتصاب غذای نامحدود به راه انداخته‌اند.»

وی افزود: «این نبرد با روز اسیر فلسطینی همزمان شده است. نزدیک به یک میلیون فلسطینی در معرض بازداشت، شکنجۀ جسمی و روحی و اهانت در بازداشتگاه‌های استعمار قرار گرفته‌اند.»

مروان البرغوثی، نمایندۀ کمیتۀ مرکزی جنبش فتح، که در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برد.

این رژیم همچنین دیگر اسرای اعتصاب‌کننده را تهدید کرد که آنها را به زندانهای واقع در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی منتقل خواهد کرد.

در بیانیۀ ادارۀ زندان‌های رژیم صهیونیستی آمده است: «این اداره توان برخورد با اعتصاب‌کنندگان را براساس تجارب گذشته دارد.»

این اداره به اسیران هشدار داد که باید مسئولیت کار خود را برعهده بگیرند.

مجلس ملی فلسطین در سال 1974 میلادی، روز هفدهم آوریل هر سال را به عنوان روز ملی انسانی و جهانی همبستگی با اسرای فلسطینی نام‌گذاری کرد.

از سوی دیگر، صهیونیست‌ها 4 تن از جوانان فلسطینی را در رام‌الله، بیت‌لحم و الخلیل بازداشت کردند.

بنا بر گزارش‌های اخیر نیروهای رژیم اسرائیل تنها در ماه گذشتۀ میلادی (مارس) 509 فلسطینی را در کرانۀ باختری، نوار غزه و قدس اشغالی بازداشت کرده‌اند.

گزارش مشترک مرکز زندانیان فلسطینی، مرکز حقوق بشر المیزان، گروه حقوق زندانیان فلسطینی آدامیر و کمیسیون امور بازداشت‌شدگان و بازداشت‌شدگان پیشین، حاکی است در میان فلسطینیانی که از سوی نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند، 75 کودک، 13 زن و 5 خبرنگار هستند.

بازداشت اداری از جملۀ سیاست‌های بازداشت و حبس بدون محاکمه است که به مقام‌های صهیونیستی اجازه می‌دهد فلسطینیان را بدون کیفرخواست و حکم قضایی تا شش ماه زندانی کنند.

شماری از زندانیان فلسطینی بیش از 11 سال است که تحت عنوان بازداشت اداری در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی هستند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku