تمدید 3 ماهۀ حالت فوق‌العاده در ترکیه

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه

تنها یک روز پیش از پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی، آنکارا حالت فوق‌العاده را در این کشور برای 3 ماه دیگر تمدید کرده است.

حالت فوق‌العاده در ترکیه پس از کودتای نافرجام 26 تیر اعلام شد. از آن زمان این وضعیت دو بار تمدید شده است.

در جلسۀ شورای امنیت ملی ترکیه که دوشنبه به ریاست اردوغان برگزار شد، دربارۀ تمدید حالت فوق‌العاده برای سومین بار تصمیم‌گیری شد.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، اعلام کرد حالت فوق‌العاده از چهارشنبه (30 فروردین) برای 3 ماه دیگر تمدید می‌شود.

کورتولموش گفت این اقدام با هدف توانمندسازی دولت برای «مبارزه با گروه‌های تروریستی» انجام می‌شود و دولت «در این راه هر آنچه لازم باشد انجام خواهد داد».

حالت فوق‌العاده به دولت این اجازه را می‌دهد تا به سرکوب شدید کسانی بپردازد که گمان می‌رود در کودتای نافرجام دست داشته‌اند.

اقدام دولت ترکیه در بازداشت و سرکوب گسترده پس از کودتا، که به دستگیری بیش از 40 هزار نفر و برکناری بیش از 100 هزار تن از شغل‌هایشان انجامیده، با انتقادات شدید از سوی جامعۀ جهانی، به‌ویژۀ اتحادیۀ اروپا مواجه شده است.

ابراز خوشحالی موافقان اصلاح قانون اساسی پس از اعلام نتایج همه‌پرسی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

قرار بود حالت فوق‌العاده در روز 19 آوریل (30 فروردین) پایان یابد و تمدید آن یک روز پس از رأی مردم به اصلاح قانون اساسی که به افزایش اختیارات اردوغان می‌انجامد، اعلام شد.

مطابق با قانون اساسی جدید ترکیه، دفتر و منصب نخست‌وزیر ترکیه که در حال حاضر بن‌علی ییلدریم آن را در اختیار دارد برچیده خواهد شد و قدرت اجرایی رئیس‌جمهور درزمینهٔ عزل و نصب مقام‌های ارشد دولتی افزایش خواهد یافت.

همچنین طبق این تغییرات، اردوغان که از سال 2003 رئیس‌جمهور ترکیه است، تا 2029 بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku