News   /   آمريکا   /   تلگرام

مفسر: هدف امریکا از تنش‌زایی در کره احاطه کردن چین است

حرکت ناوگروه رزمی امریکا به سوی شبه‌جزیرۀ کره (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ یک تحلیلگر سیاسی، امریکا با هدف حفظ «پایگاه‌های نظامی» خود در شرق آسیا و احاطه کردن چین از کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره جلوگیری می‌کند.

دنیس اِتلر، استادیار کالج کابریلو در ایالت کالیفرنیا، یکشنبه در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی گفت: «بعد از حدود 60 سال لجاجت، امریکا همچنان مایل است تجزیه بالفعل کره به (قسمت‌های) شمالی و جنوبی را حفظ کند.»

اتلر افزود «تلاش همه دولت‌های امریکا برای قرنطینه کردن کرۀ شمالی تنها یک دلیل دارد» و دلیلش این است که قرنطینه کردن کرۀ شمالی «به امریکا امکان می‌دهد حضور نظامی در شرق آسیا را با استقرار سربازان و دیگر تجهیزات در کرۀ جنوبی و ژاپن حفظ کند.»

وی خاطر نشان کرد: «اگر تنش‌ها در شبه‌جزیرۀ کره وجود نداشت، دلیل امریکا برای حفظ شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی در این منطقه...که عمدتاً برای احاطه کردن چین است، از بین می‌رفت. امریکا با هر تلاشی برای دست یافتن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مناقشه مخالفت می‌کند زیرا این (تلاش‌ها) با هدف واقعی آن در تضاد است.»

این مفسر تصریح کرد: «کرۀ شمالی تهدیدی علیه همسایگان خود نیست. دلیلی وجود ندارد که این کشور آغازگر جنگ یک‌جانبه علیه هر کدام از کشورهای کرۀ جنوبی، ژاپن یا امریکا باشد زیرا هر اقدام نظامی از سوی این کشور، اقدامات تلافی‌جویانه ویرانگری را به همراه خواهد داشت.»

اِتلر افزود:«امریکا با مطرح کردن تهدیدهای نامشخص علیه مخالفان خود چه در سوریه یا یمن، افغانستان، کره و دریای جنوبی چین امیدوار است امتیازهایی به دست آورد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند. هدف (امریکا) این است که رقبایش را در وضعیتی نامتعادل قرار دهد و سیاست‌های چند دهه‌ای خود را برای حفظ بی‌ثباتی در مناطق مهم جهان حفظ کند.»

وی تأکید کرد: «ایجاد و حفظ شرایط بحرانی مداوم به امریکا امکان می‌دهد در هرجایی از منافع ملی خودخوانده‌اش که همان سلطه‌گری جهانی است، مثلاً حفاظت کند.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که اعزام ناوگروه رزمی امریکا به شبه‌جزیرۀ کره و افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، نگرانی‌ها در خصوص تقابل نظامی میان دو طرف را افزایش داده است.

در عین حال، چند مقام اطلاعاتی امریکا در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرده‌اند در صورتی‌ که کرۀ شمالی آزمایش هسته‌ای جدید انجام دهد، واشنگتن در حمله‌ای پیش‌دستانه و با استفاده از تسلیحات غیرهسته‌ای این کشور آسیایی را هدف قرار خواهد داد.

چو ریونگ هی، دستیار رهبر کرۀ شمالی، به اعزام ناوگروه رزمی امریکا به شبه‌جزیرۀ کره اشاره کرد و افزود دولت واشنگتن با اعزام یگان‌های نظامی به این منطقه «شرایطی جنگی» را ایجاد کرده است.

دولت امریکا به شدت نگران آزمایش‌های اتمی کره شمالی کرده است ولی پیونگ‌یانگ آزمایش‌های خود را نوعی اقدام بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی امریکا و کرۀ جنوبی به این کشور می‌داند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku