News   /   آسيا   /   تلگرام

مسکو اخطار داد: امریکا از حمله به کرۀ شمالی بپرهیزد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی سخنان تهدیدآمیز معاون رئیس‌جمهور امریکا دربارۀ کرۀ شمالی، دولت مسکو به واشنگتن هشدار داد از حملۀ نظامی یک‌جانبه به این کشور آسیایی خودداری کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، دوشنبه در نشستی خبری در مسکو، پایتخت این کشور، گفت: «این مسیر بسیار خطرناک است.»

لاوروف ادامه داد: «ما اقدامات موشکی و هسته‌ای بی‌محابای پیونگ‌یانگ را که ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، نمی‌پذیریم ولی این بدان معنا نیست که شما می‌توانید قوانین بین‌المللی را زیرپا بگذارید.»

این مقام روس خاطر نشان کرد: «امیدوارم اقدام یک‌جانبۀ دیگری همانند آنچه اخیراً در سوریه شاهدش بودیم، رخ ندهد.»

حضور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا، در کرۀ جنوبی (28 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا، اوایل روز دوشنبه گفته بود برای تحت کنترل درآوردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کرۀ شمالی «تمامی گزینه‌ها روی میز است.»

پنس افزود دوران مدارا و صبوری با دولت پیونگ‌یانگ بعد از حدود دو دهه به سر آمده است.

این مقام امریکایی تأکید کرد: «طی دو هفتۀ گذشته جهان شاهد قدرت و جدیت [دونالد ترامپ] رئیس‌جمهور جدید ما در... سوریه و افغانستان بود. کرۀ شمالی نیز بهتر است که جدیت او یا قدرت نیروهای مسلح امریکا را محک نزند.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که چو ریونگ هی، دستیار رهبر کرۀ شمالی، پیش از مراسم رژۀ روز یکشنبه – که در آن از چند موشک‌ جدید رونمایی شد - از آمادگی این کشور برای پاسخ متقابل به هرگونه حمله دشمنان علیه کشورش خبر داده بود.

نمایی از مراسم رژه ارتش کرۀ شمالی در پایتخت این کشور (27 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

چو تصریح کرد: «ما برای پاسخ دادن به یک جنگ تمام‌عیار با یک جنگ تمام‌عیار و پاسخ دادن به حمله‌های اتمی با حمله‌های اتمی خاص خودمان آماده هستیم.»

وی همچنین با اشاره به اعزام ناوگروه رزمی امریکا به شبه‌جزیرۀ کره افزود دولت واشنگتن با اعزام یگان‌های نظامی به این منطقه «شرایطی جنگی» را ایجاد کرده است.

شبکۀ خبری «ان‌بی‌سی نیوز» امریکا پنج‌شنبه‌شب گزارش داده بود امریکا قصد دارد با موشک‌های تاماهاک محل آزمایش هسته‌ای جدید کرۀ شمالی را هدف قرار دهد.

گفته می‌شود این موشک‌ها از دو ناوشکن امریکاییِ مستقر در آب‌های شبه‌جزیرۀ کره شلیک خواهد شد.

چند مقام اطلاعاتی امریکا در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرده‌اند در صورتی‌ که کرۀ شمالی آزمایش هسته‌ای جدید انجام دهد، واشنگتن در حمله‌ای پیش‌دستانه و با استفاده از تسلیحات غیرهسته‌ای این کشور آسیایی را هدف قرار خواهد داد.

ناوهای امریکایی مستقر در دریای مدیترانه پیشتر با شلیک موشک‌های تاماهاک فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمصِ سوریه را هدف قرار داده بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku